Saturday, July 04, 2015

TPM Salah Lulus Belanja Rosmah, Ini Penyelesaian.. (83)




LIHAT pendedahan ini, Perdana Menteri Najib perlu letak jawatan? 
E-Buku IH-102: Pendedahan Ini, PM Akan Letak Jawatan?

E-Buku IH-102: Pendedahan Ini, PM Akan Letak Jawatan?

Ahli Parlimen Pengerang Datuk Azalina Othman menjelaskan, Rosmah Mansor menggunakan jet peribadi bagi menghadiri persidangan Wanita di Qatar bukan mewakili kerajaan, tetapi jemputan peribadi.

Namun timbul rasa kurang senang rakyat apabila Rosmah menggunakan wang rakyat bagi menaiki jet peribadi yang diluluskan oleh Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin sewaktu mempengerusikan mesyuarat kabinet untuk perjalanan tersebut.

Ia merupakan tindakan rasuah salah guna kuasa yang sewajibnya diambil tindakan oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) bawah Seksyen 23 Akta SPRM 2009, kerana menyalahgunakan kedudukan beliau sebagai penjawat awam.

Sebagai timbalan perdana menteri,Muhyiddin harus bertanggungjawab kepada seluruh rakyat Malaysia. 

Ini kerana Rosmah dijemput menghadiri persidangan tersebut atas kapisiti peribadi dan bukannya jemputan rasmi mewakili kerajaan Malaysia. 

Sudah pasti wang rakyat cukup banyak digunakan untuk pembiayaan kos jet peribadi tersebut bagi tujuan lawatan peribadi.

JINGGA 13 mendesak SPRM supaya mengambil tindakan tegas terhadap salah guna kuasa yang dilakukan oleh timbalan perdana menteri dan bertindak secara profesional dan adil.

Tindakan Muhyiddin sewajarnya dikenakan tindakan tegas kerana beliau merupakan timbalan perdana menteri dan tindakannya boleh menjadi contoh tidak baik kepada kakitangan kerajaan. (
FARIZ MUSA ketua koordinator JINGGA 13.)

Sementara itu, Ahli Parlimen Gelang Patah dari DAP itu membuat kenyataan mengulas laporan The Wall Street Journal yang mendakwa wang bernilai AS$700 juta disalurkan ke akaun bank dipercayai milik Najib.

Dalam kenyataan dikeluarkan hari ini Lim berkata, dakwaan itu adalah paling serius dibuat setakat ini, terutama membabitkan urus tadbir kerajaan dan integriti sehingga menjerumuskan negara ke dalam krisis yang tidak pernah dialami sebelum ini.

"Tidak pernah ada perdana menteri di Malaysia pernah dituduh melakukan kesalahan seperti Najib," katanya.

Lim juga berkata, penafian dibuat 1MDB dan Pejabat Perdana Menteri "terlalu rapuh" jika dibandingkan dengan dakwaan dibuat sebuah penerbitan antarabangsa.


Sebagai penyelesaian, Tan Sri Muhyiddin Yassin digesa oleh Lim meminta bosnya, Datuk Seri Najib Razak, bercuti. Maka barulah tiga tokoh membabitkan dua bekas perdana menteri (Tun Dr Mahathir Mohamad dan Tun Abdullah Ahmad Badawi) serta bekas timbalan perdana menteri, Tun Musa Hitam, memutuskan sama ada Najib wajar kembali ke jawatan berkenaan atau tidak.
(IH)

Lihat sebelum ini..
E-Buku IH-29: Rosmah Mansur Bakal PM Wanita M'sia?

E-Buku IH-29: Rosmah Mansur Bakal PM Wanita M'sia? 

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails