Wednesday, July 01, 2015

Kawal Harga Ayam, Kegagalan Tradisi Kerajaan M'sia Sejak Dulu.

PENGGUNA
 
PUTRAJAYA – Kawal harga ayam di musim perayaan Islam, adalah kegagalan tradisional kerajaan Malaysia setiap tahun sejak dulu hingga sekarang.
 
Hal ini terbukti lagi, bila Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) hari ini telah memulakan siasatan berhubung dakwaan kenaikan harga ayam di pasaran kini..
 
Menterinya, Datuk Seri Hasan Malek berkata, pihaknya menjalankan siasatan itu melibatkan golongan penternak, pemborong dan peruncit bagi mengetahui kebenaran tentang kenaikan harga tersebut.
 
Beliau berkata, pada masa ini, harga bagi sekilogram ayam standard sepatutnya RM7.60 kerana harga pada peringkat ladang berada antara RM4.70 hingga RM4.90 bagi berat yang sama. Siasat, tetapi tidak berbuat apa-apa untuk menetapkan harga barang. (IH).

4 comments:

maae said...

Ini kenyataan benar.

Bertambah benar kerana Pas dan Pkr tidak mahu menyokong kerana takutkan Dap yang memang menyokong penuh kerabat mereka menaikkan harga.

Selalu menjadi mangsa hanya peruncit, majoriti Melayu kerana mereka lah memasarkan ayam kerana 'halal' di yakini. Melayu tidak membeli dari peniaga cina - apa lagi tiada tukang sembelih Islam.

Anonymous said...

Peniaga Cina MCA.Untuk yg ta pernah ka Spore tiada kawalan harga di Spore dan ironi nya harga setanding di Malaysia walau Spore ta menternak ayam.Kalau ada ta mencukupi.

Begitu juga harga beras.Apa yang mereka lakukan untuk mengawal harga?

Mudah,NTUC Congress Persatuan Pekerja Spore buka bny supermarket di kawasan perumahan, bernama NTUC Fair price dan NTUC FAIRPRICE jual semua barang keperluan mcm GIANT,TESCO dan mereka letak harga yg memadai bercampur 4% rebate atau diskaun untuk ahli NTUC.

Spore mengawal harga melalui penjualan NTUC yg mereka kawal harga.Hypermart lain na jual berapa pun ta ada sesiapa larang.

Logic nya Hypermarket lain terpaksa bersaing dgn harga NTUC FAIRPRICE.

Ta perlu tubuhkan kementerian kawal harga yg di jual kroni mereka

Anonymous said...

KERA-jn Be End hanya pandai menaikkan harga barangan dan perkhidmatan untuk menindas rakyat dan memperkayakan pemimpin dan kroni Be End! Dasar Be End lintah darat menghisap darah rakyat hingga kering!

Anonymous said...

Kera jaan yang berkuasa pun tak mampu selesaikan, kenapa salahkan pembangkang?
Tak mampu tadbir rakyat, tak mampu kuasai peniaga, berentilah jadi kerajaan. Jadi kera .. saja le.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails