Friday, July 03, 2015

Perkauman Di AS: Kumpulan Teroris Rasis Ku Klux Klan Siap Timbulkan Ketegangan.


KUMPULAN perkauman atau rasis ketuanan kulit putih Amerika Syarikat yang akrab dengan tindakan kekerasan dan keganasan, Ku Klux Klan, siap menimbulkan ketegangan di South Carolina.

Hal ini dilakukan seiring dengan siasatan yang dilakukan pihak berkuasa atas beberapa siri pembakaran gereja jemaah dan majoriti kulit hitam. Dilaporkan Euronews Rabu (1/7/2015), kumpulan ketuanan kulit putih itu akan mengadakan pertemuan massa pada bulan Julai ini.

Ianya dilakukan bagi menyokong bendera pergabungan, satu bulan selepas pemuda kulit putih Dylann Roof menembak jemaah di sebuah gereja di Charleston sehingga mengobankan 9 warga kulit hitam.

Penyiasat persekutuan sedang mencari siapa di balik aksi pembakaran gereja-gereja kulit hitam di sejumlah negara bahagian di wilayah selatan Amerika Syarikat, yang semuanya berlaku selepas insiden berdarah Rabu malam (17/6/2015) di gereja Charleston itu.

Gereja korban pembakaran menyanyikan lagu terbaru adalah Mount Zion African Methodist Episcopal Church, di South Carolina, pada hari Selasa (30/6/2015), atau dua puluh tahun setelah sebelumnya gereja itu dibakar oleh Ku Klux Klan alias KKK.

Meskipun demikian, penyiasat tidak mengatakan bahawa pembakaran gereja itu merupakan aksi kejahatan kerana kebencian, dan mengatakan belum ada hubungan antara serangan-serangan itu dengan kumpulan ketuanan kulit putih.
Pelaku penembakan gereja di Charleston, Dylann Roof, dalam foto-foto yang dipamerkan sebuah website yang memaparkan manifesto rasisnya berpose dengan bendera gabungan.

Menyusul penembakan yang dilakukan pemuda berusia 21 tahun itu, banyak kalangan di Amerika Syarikat meminta agar bendera gabungan disingkirkan dari bangunan-bangunan kerajaan, seperti di Columbia, ibu negara South Carolina.

Loyal White Knight cabang Ku Klux Klan berpusat di Pelham, North Carolina, mengatakan akan mengadakan pertemuan massa di bangunan Parlimen South Carolina pada 18 Julai akan datang.

"Kami tegak membela (bendera) gabungan," kata James Spears, "pemimpin besar" kumpulan rasis itu.

Dia mengatakan para penceramah dalam mesyuarat akan datang akan menyinggung soal perhambaan. Kemudian KKK akan mengumumkan aksi bakar salib di kawasan harta peribadi.

Ku Klux Klan merupakan kumpulan yang menganggap orang kulit putih (bangsa bangsa Eropah) lebih tinggi kedudukan dan derajatnya, serta lebih mulia dan unggul dibanding orang kulit berwarna (terutama Afrika).

Dalam sejarah negara Amerika Syarikat, KKK dikenal luas akan kekejamannya (termasuk keganasan, menyeksa dan membunuh) terhadap orang-orang Amerika keturunan Afrika. (IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails