Wednesday, July 01, 2015

Ini Pohon 'tertua' Di Dunia, Era Nabi Nuh?

Pohon tertua di dunia asal Sweden.

BEBERAPA hari belakangan, muncul meme di jejaring sosial yang menyatakan bahawa pokok tertua di dunia ini berada di Sweden.

Ujian radiokarbon menganggarkan usia pokok jenis spruce ini mencapai 9.550 tahun. Meme sindiran itu lalu mendakwa pokok ini walaupun jauh lebih tua dari ramalan saintis Injil yang menyatakan banjir besar masa Nabi Nuh terjadi pada 1.656 SM.

Persoalannya, apakah pohon itu benar-benar ada? Majalah National Geographic memastikan pokok itu memang tumbuh di Wilayah Dalarna, tepatnya di wilayah dataran tinggi tempatan.

Universiti Umea menyatakan pokok setinggi empat meter ini batangnya baru berusia puluhan tahun. Tapi akarnya dipastikan terus hidup di tempat yang sama sejak hampir 10 ribu tahun lalu.

"Apabila ada bahagian akar yang mati, sudah ada rangkaian baru dari akar yang sama," kata Leif Kullman, guru besar ekologi dan persekitaran Universiti Umea.

Walaupun begitu, saintis sedunia belum sepakat bahawa pokok spruce yang biasanya ditebang untuk hiasan natal di Sweden itu sebagai tumbuhan tertua sejagat.

Setakat ini, para pakar pokok baru bersepakat menobatkan pain di California sebagai yang tertua di dunia. Pohon jenis Bristlecone di AS itu secara ilmiah dipastikan berusia 5 ribu tahun lebih. (IH)

3 comments:

Anonymous said...

POKOK INI TAK REMBAT 4 2 BILION DUIT RAKYAT MLAYSIA

Tak perlu tebang.... Biar kan.

Anonymous said...

pokok ni guna Baja kompos harga RM2.20 se kilo tapi orang "pentadbiran" tu claim RM10.40 sekilo guna syarikat bini dia & menteri yang jaga pokok ni arah kementerian beli Baja dengan harga RM200.20 sekilo dari syarikat pengimpot milik anak dia.. sekian warta nasional.

maae said...

Pokok yang menjadi pokok nya.. he..he.. manusia memang kuat menipu.. jika hendak percaya, percaya lah kepada Al Quran. Tentang pokok yahudi, tentang semut, lebah, hud-hud dan peninggalan rentetetan sejarah Nabi dan kemanusiaan yang berbalah-balah dan mengingkari Yang Esa.

Pokok nya hendak mendongengkan banjir besar dan bahtera besar Nabi Nuh !

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails