Wednesday, February 04, 2015

Penjenayah Ini Pernah Lawat Menara Kembar & M/Negara..


Boumeddiene (kiri) dan Coulibaly.

 
PETALING JAYA: Penyerang pasar raya Hyper Cache di Paris, Amedy Coulibaly dan isterinya dilaporkan telah berkunjung ke Malaysia apabila beberapa gambar dalam dokumen mahkamah menunjukkan pasangan itu berada di lokasi tumpuan pelancong di Kuala Lumpur.

Dilaporkan dalam Washington Post pada Isnin bahawa dokumen mahkamah yang diperoleh akhbar harian Amerika Syarikat (AS) itu menunjukkan Coulibaly, 32, dan isterinya, Hayat Boumeddiene, 26, mengambil gambar secara individu di Menara Kembar Petronas, Masjid Negara dan sebuah lagi masjid yang dipercayai di Terengganu.

Gambar-gambar yang tidak bertarikh itu diperoleh daripada siasatan polis pada 2010. Dilaporkan pada 10 Januari lalu bahawa dokumen kehakiman Perancis berhubung pencarian polis terhadap kediaman Coulibaly pada 2010 telah menemui antaranya beberapa negatif dan gambar tidak bertarikh kepunyaannya semasa lawatan ke Malaysia, termasuk surat rasmi bagi memohon pemalsuan dokumen.

Media asing sebelum ini melaporkan pasangan itu bercuti ke Malaysia namun Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar berkata, pasangan itu tidak pernah memasuki Malaysia. Coulibaly merupakan rakan karib kepada pasangan adik beradik yang terlibat dalam serangan Charlie Hebdo, Cheris, 32, dan Said Kouchi, 34.

Pasangan beradik itu membunuh 11 orang dan mencederakan 11 yang lain di pejabat akhbar mingguan Paris itu pada 7 Januari lalu. Ia diikuti serangan pada 9 Januari di pasar raya yang dilakukan oleh Coulibalu, mengorbankan empat orang dan menahan 15 tebusan, sebelum polis membuat serbuan dan membunuhnya.  Boumeddiene meninggalkan Paris 2 Januari lalu, dilaporkan menuju ke Syria. (mStar)
Lihat sebelum ini...
E-Buku IH-99: Bermula Perang Hina Agama Di Eropah..
E-Buku IH-99: Bermula Perang Hina Agama Di Eropah..






No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails