Wednesday, February 04, 2015

Analisis: Pemandu Teksi Muslim New York, Solat Tepat Waktu.

Mayoritas Sopir Taksi New York Muslim, Salat Tepat Waktu
Tanpa malu dan khusyuk, mereka sembahyang di tepi atau di atas teksi, tepatnya pada bahagian belakang bagasi yang bersalut sejadah.

MELALUI analisis big data, seseorang boleh mendapatkan maklumat secara cepat dalam jumlah yang besar.

Seperti pada minggu lalu, hasil analisis terhadap big data menunjukkan bahawa sebahagian besar pemandu teksi dan perkhidmatan limousin di New York City mempunyai nama depan Muhammad.

Hal ini mendedahkan bahawa sebahagian besar pemandu teksi dan perkhidmatan limousin di New City adalah muslim.

Penemuan ini diungkap oleh Noah Deneu, seorang jurutera elektrik dan pengguna Reddit. Deneu berkata, melalui analisis big data, ia boleh memantau aktiviti pemandu apabila tiba waktu solat lima waktu.

Dalam pengamatannya, Deneu mencari bahawa selama jam-jam salat, pemandu teksi tidak melakukan aktiviti selama 30 hingga 45 minit. Dari pola yang didapatnya, Deneu boleh menunjukkan ada 4 orang pemandu teksi yang tidak bekerja kerana menjalankan salat.

"Ini adalah projek sampingan yang mungkin menarik. Tapi boleh baik atau buruk," katanya. Deneu menambah bahawa banyak sekali data peribadi berkeliaran di big data yang sepatutnya tanpa nama.

Ternyata ini bukan kali pertama data pemandu teksi bocor ke awam yang kemungkinan boleh disalahgunakan. Vijay Pandurangan, pemaju perisian, telah mengingatkan data peribadi pemandu teksi boleh disalahgunakan. Data tersebut boleh dimanfaatkan untuk mendedahkan identiti, pendapatan tahunan sehingga alamat mereka.

Pada tahun lalu, penagih data Chris Whong mendapatkan 20 Gb Data yang mengandungi maklumat terperinci dari 173 juta pemandu teksi di New City pada 2013.

Sementara itu Anthony Tockar, pegawai magang syarikat analisis data MYNIC, mendakwa boleh mengungkap boleh menunjukkan data teksi mana saja yang menjadi langganan selebriti popular. Termasuk siapa saja yang menjadi pelanggan Larry Flynt s Hustler Club di Hell 's Kitchen, Manhattan.
(Sumber: Mashable)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails