Wednesday, February 04, 2015

Iklan Hina Pekerja Indonesia, Mengapa Tiada Tindakan K'jaan M'sia?

Berkali-kali iklan hina TKI, kenapa Malaysia tak kapok? Iklan di Malaysia hina PRT Indonesia. ©istimewa

JAKARTA: "Indonesian maids now on SALE. Fast and Easy Application !! Now your housework and cooking come easy. You can rest and relax, Deposit only RM 3,500! Price RM 7,500 nett." Demikian bunyi iklan di Malayia.

"Ini sangat merendahkan kita sebagai bangsa Indonesia," ujar Anis ketika dihubungi merdeka.com Jakarta saat itu.

Menurutnya, iklan itu telah menempatkan tenaga kerja Indonesia di titik terendah sebagai manusia. Setelah cuba menghubungi nombor telefon yang tertera di iklan itu, Anis berkata, memang benar perkhidmatan itu ada dan yang melakukannya adalah agen tenaga kerja Malaysia.
 

Iklan ini, kata dia, ternyata sudah beredar di Malaysia, di akhbar-akhbar dan ruang awam sejak Ogos 2012. Pejabat Fungsi Penerangan, Sosial Budaya dan Pendidikan Kedutaan Besar Republik Indonesia di Kuala Lumpur, Malaysia, menyatakan pihaknya sudah beberapa kali mendapat laporan iklan yang merendahkan Tenaga Kerja Indonesia (TKI).

Kes yang serupa adalah iklan restoran makanan segera pada 2008. Demikian pula pengunjung televisyen berbayar tempatan Astro, intinya juga menghina profesion pembantu rumah tangga asal Tanah Air Indonesia.

"Kita sudah mempunyai prosedur bila ada iklan yang dilaporkan menghina seperti itu. Kita pelajari untuk kemudian segera kita respon. Saat ini kita belum mempunyai data konkrit (tinjauan hukum)," kata Minister canselor Pensosbud Trigustono Supriyanto saat dihubungi merdeka.com, Selasa (3 / 2).

KBRI berjanji akan segera menangani kes RoboVac. "Kalau isinya tidak benar (secara hukum) kita laporkan kepada polis."

Pada Oktober 2012 lalu ketika disahkan soal kes ini, Duta besar Malaysia untuk Indonesia Datuk Syed Munshe Afdzaruddin Syed Hassan memastikan risalah iklan itu dibuat oleh pihak-pihak tidak bertanggungjawab.

"Itu sudah saya selesaikan. Yang pertama itu adalah iklan liar jadi akan ditindak sewajarnya gimana iklan liar tidak sepatutnya ada di situ," ujar Munshe di Balai Kota DKI ketika itu.

Menurut Munshe, hal tersebut juga sudah dilaporkan kepada pihak berkuasa di Kuala Lumpur untuk mencari siapa pelakunya. Dia pun berjanji akan ada tindakan tegas agar perkara seperti ini tak berulang.

"Kita dapat mencari siapa yang membuat iklan liar ini. Kita pastikan ini bukan rasmi. Walau bagaimana pun kita akan tindak lanjuti," katanya.

Berkaca pada kes-kes sebelum ini, jika tidak ada tindakan tegas, iklan di Malaysia yang merendahkan TKI ini nampaknya belum akan berakhir. Syarikat-syarikat di Malaysia atau agen penyalur nakal di negeri jiran itu sepertinya tidak henti-henti melukai perasaan bangsa Indonesia.
Mengapa kerajaan Malaysia seolah-olah tiada tindakan? (IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails