Sunday, February 01, 2015

Gajah Pun Pandai Urut Badan..




Jom Kreatif

BAGI orang ramai yang gemar mendapatkan urutan tradisonal, anda juga boleh mencuba urutan eksotik pertama yang diperkenalkan di Thailand. Agak berbeza daripada urutan biasa, sebuah pusat rekreasi di Chiang Mai menggunakan gajah untuk mengurut badan pelanggan.

Setiap urutan badan itu menggunakan gajah Asia seberat tiga tan metrik yang kawal oleh penjaganya. Haiwan tersebut menggunakan belalai, dan kakinya untuk mengurut bandan pelanggan yang perlu meniarap di atas tanah. Setakat ini, urutan tersebut hanya dapat dilakukan di kawasan terbuka dan boleh  disaksikan oleh orang ramai.

Istimwanya gajah ialah antara binatang yang dihormati sehingga disebut dalam Al-Quran Surah Al-Fil.  Surah Al-Fil adalah surah ke-105 dalam al-Quran dan terdiri atas 5 ayat. Surah ini tergolong pada surah Makkiyah.

Nama Al-Fil sendiri berarti Gajah yang diambil dari ayat pertama dari surat ini. Topik surat ini adalah kisah gagalnya usaha penghancuran Ka'bah oleh Abrahah (raja Yaman) dan 60,000 tentaranya, Dalam tentara tersebut termasuk diantaranya 13 gajah (atau 9 dalam versi lain). Tahun terjadinya peristiwa ini juga dicatat dalam sejarah Islam sebagai Tahun Gajah.
  (IH)

Lihat sebelum ini..
E-Buku IH-68: Kisah-kisah Jom Kreatif (3)

E-Buku IH-68: Kisah-kisah Jom Kreatif (3)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails