Sunday, February 01, 2015

Ini, Idea Ganjil Saudi, Jika Jadi Tuan Rumah Sukan Olimpik


Ide Nyentrik Saudi Jika Jadi Tuan Rumah Olimpiade 
Yang bertudung atlet dari Arab Saudi

SUKAN
SEBAGAI negara yang cukup ketat dalam pemisahan lelaki dan wanita, Arab Saudi mempunyai idea sistem Olimpik yang sedikit lain dari kebiasaan, idea yang agak ganjil. Jika terpilih menjadi tuan rumah Sukan Olimpik, negeri kaya minyak ini mencadangkan atlet lelaki dan perempuan bertarung di lokasi berasingan.

Pejudo Saudi Wojdan Shaherkani  


Bahkan Arab Saudi bersedia berkongsi tuan rumah dengan negara jiran sebagai lokasi Olimpik bagi atlet wanita. Wakil dari Jawatankuasa Olimpik Arab Saudi mahukan atlet putera bertanding di negaranya sementara atlet puteri di negara jiran, yakni Bahrain.

Raja Fahad bin Jalawi Al Saud, perunding hubungan antarabangsa Jawatankuasa Olimpik Arab Saudi, berkata kepada laman Frances Jeux bahawa negaranya boleh berkongsi tuan rumah dengan negara Teluk lain.


Dengan alasan kekangan budaya ' (Sebenarnya bukan kekangan budaya Arab tetapi peraturan agama Islam), Putera Fahad mengatakan sukar membayangkan atlet puteri bertanding di negaranya.

"Negara kami sangat konservatif. Sangat sukar menerima perempuan bersaing dalam bidang sukan, terutama cabang renang," katanya seperti dipetik Dailymail, Sabtu, 31 Januari 2015.


Raja Fahad menambah, memakai pakaian sukan di depan umum dianggap melanggar norma. Atas sebab-sebab budaya inilah, sukar bagi Arab Saudi menyelenggarakan acara-acara antarabangsa yang besar.

Namun keadaan ini tidak membuat Arab Saudi kehilangan akal. Fahad mencadangkan jalan tengah iaitu bekerjasama dengan negara Timur Tengah yang lain seperti Bahrain untuk menjadi tuan rumah Sukan Olimpik.

"Kami melihat Bahrain adalah negara yang tepat. Kerana kami sudah sering bekerjasama dengan negara itu," kata Fahad seraya menambah "Bahrain akan menjadi tuan rumah bagi pertandingan atlet puteri. Sementara kami atlet putera."

Sebelumnya, Arab Saudi pertama kali menghantar dua atlet puteri saat Olimpik 2012 diumumkan di London, United Kingdom. Selain Arab Saudi, dua negara lain yang tidak pernah menghantar atlet puterinya ke Sukan Olimpik sebelum ini adalah Qatar dan Brunei Darussalam.


Namun keputusan menghantar dua atlet iaitu pelari 800 meter Sarah Attar dan pejudo Wojdan Shaherkani mendapat kecaman dari kaum konservatif Saudi.

Pelari 800 meter Sarah Attar

Sayang upaya Saudi menjadi tuan rumah Sukan Olimpik ini nampaknya sukar direalisasikan. IOC menolak cadangan Putera Fahad tentang pemisahan perlawanan.

"Komitmen untuk tidak diskriminasi wajib bagi semua negara yang berminat menjadi tuan rumah Sukan Olimpik di masa depan. Hal itu sudah jelas tertera dalam agenda Sukan Olimpik 2020 dan perlu dipatuhi oleh negara yang mendapat kontrak sebagai tuan rumah," kata Thomas Bach, Presiden IOC kepada AP


Perhatian:
Sebenarnya, Saudi menjadi negara yang cukup ketat dalam pemisahan lelaki dan wanita atau mengawal pergaulan bebas, adalah disebabkan pengamalan agama Islam, bukan kerana budaaya Arab, apalagi Arab Jahiliah. (IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails