Thursday, November 27, 2014

Tolak Diperkosa 8 Pemuda, Gadis Ini Dibakar.

Menolak diperkosa, gadis India tewas dibakar enam pemuda
Demo menolak pemerkosaan di India. ©Reuters

Gadis remaja asal utara India menghembuskan nafas terakhir selepas seminggu terakhir cedera parah kerana dibakar hidup-hidup. Pelakunya adalah enam lelaki yang berusaha memperkosa perempuan nahas itu.

Insiden ini diungkap polis setempat melalui stesen televisyen Channel News Asia, Rabu (26/11). Peristiwa keji tersebut terjadi di Desa Shahjahanpur, 277 kilometer, sebelah tenggara New Delhi, Ibu Kota India.

Pegawai setempat langsung menangkap empat lelaki usai menyerang gadis 15 tahun itu. Sedangkan dua lagi masih diburu. Gadis itu diperkosa ketika baru keluar dari rumahnya di Uttar Pradesh, 16 November lalu.  


"Keluarga melapor ada enam orang yang menariknya ke dalam rumah lalu berusaha mencabuli gadis itu," ujar Ketua Polis Uttar Pradesh RK Sahu.

Kerana melawan selama dicabuli, pelaku lantas menyiram tubuh wanita itu dengan minyak tanah lalu membakarnya hidup-hidup. Gadis itu sempat dibawa ke rumah sakit, namun nyawanya tidak tertolong setelah dirawat enam hari.

Polis berjanji mengejar dua pelaku yang masih diburu. "Pelaku semua berasal dari kampung yang sama dan kasta yang sama dengan gadis itu," ujar Sahu.

Insiden ini menarik perhatian seluruh India. Pegiat perempuan menuntut polis mengerahkan usaha terbaik untuk menyelesaikan kes tersebut. Di India kerap muncul kes penderaan dan keganasan seksual parah pada perempuan. Data Julai 2014 menunjukkan setiap hari ada laporan 54 kes rogol. Ertinya, setiap setengah jam muncul usaha gangguan perempuan di negara asal Bollywood itu.

Lembaga Hak Asasi Komanwel (Chri) mencatat, selama 2001-2013 ada 2.6 juta kes kekerasan seksual dengan korban kaum hawa di India. Trend aksi keji itu meningkat 5.3 peratus selama 13 tahun terakhir.

Salah satu yang paling teruk adalah pada 2012, apabila seorang mahasiswi diperkosa di atas bas, lalu dibuang sampai meninggal. Kejadian itu mencetuskan gelombang protes di seluruh Negeri Sungai Gangga itu


Kalau mereka negara umat Islam, elok dicadangkan supaya laksanakan sistem undang-undang jenayah Islam atau disebut juga 'hukum hudud', seperti dilaksanakan di negara Arab Saudi yang jelas berjaya  menangani masalah pemerkosaan. (IH)

Lihat sebelun ini..
E-Buku IH-64: Rogol Di India
E-Buku IH-64: Rogol Di India

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails