Sunday, November 23, 2014

Presiden Termiskin Di Dunia, Tak Jadi Jual Kereta Lusuhnya.

Presiden Termiskin Dunia Batal Jual Mobil Butut Kesayangan  
Jose Mujica (The Guardian) 

SAUDAGAR super kaya jazirah Arab boleh saja mendapatkan supercars kelas dunia semacam Rolls-Royce atau Bugatti. Namun jangan harap para Seikh itu boleh membeli kereta Volkswagen Beetle lusuh milik Presiden Uruguay, Jose Mujica. 

Pada 2013 silam, kereta keluaran 1987 ini menjadi satu-satunya barang berharga yang dilaporkan Presiden Mujica sebagai kekayaannya. Kala itu nilainya ditaksir hanya RM 7,000. Namun, sejumlah pemungut, rakan sekerja, mahupun pengusaha ramai-ramai mengincarnya. 

Namun, mereka harus gigit jari. Mujica yang sebelumnya sempat tergiur dengan pelbagai tawaran itu memutuskan menolak menjual kereta kesayangannya itu. Bekas gerila ini tak mau melepas kereta itu kepada salah satu penawar, supaya tak terjadi cemburu. Lebih baik tak dijual. 

"Kami tidak boleh menjualnya. Kami akan menyinggung semua rakan yang ramai-ramai ingin membelinya," tutur Mujica dikutip dari laman The Star, Khamis 20 November 2014. 

Secara fizikal, kereta itu boleh saja dilelong. Namun kereta ini telah menjadi simbol kesederhanaan pemimpin yang popular di dunia dengan sebutan presiden termiskin di dunia ini. 

Keputusan Mujica menolak istana megah dan memilih tinggal di rumah kecil di pingiran bandar, serta keputusan menyumbangkan 90 peratus gaji untuk rakyat miskin menjadikan Mujica sebagai inspirasi ramai orang. 

Sifat-sifat itu rupanya turut melekat pada kereta ini. Selain itu, Mujica tak menggunakan kereta mewah sebagai kereta presiden sebagaimana pemimpin negara lain. VW katak inilah yang menjadi tunggangan presiden yang kini berusia 79 tahun itu. Sehingga, kereta ini telah menjadi simbol dan ramai orang bersedia membayar mahal. 

Lihat saja, semasa pertemuan sejumlah petinggi dunia di Bolivia pada Jun silam, seorang 'Seikh' asal tanah Arab menawar kereta katak itu dengan harga AS$1 juta, atau RM3juta. Duta Besar Mexico untuk Uruguay, Felipe Enriquez, belakangan bahkan bersedia menukar kereta bercat biru itu dengan 10 kereta baru. 

Namun Mujica yang sempat ingin melepas kereta ini dan berniat menyumbang hasil jualan untuk rakyat miskin, membatalkannya. Dia tak ingin ada rakannya yang cemburu tak boleh memiliki kereta itu.  

"Saya tak tahu jika suatu saat Beetle ini akan pergi. Tetapi yang saya tahu sekarang bahawa selama saya masih hidup, kereta ini akan berada di garaj," tutur Mujica. (IH)

1 comment:

Anonymous said...

ini lah presiden yang tak menongkat langit dan takut kubur.

yang ada sekarang ni lahanat tau tau nak aniaya rakyat saja.

budak bahalol.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails