Sunday, November 23, 2014

Mesej Kepada Muslimah - Dari Isteri Syaikh Ayman Al-Zawahiri

Selebaran Pesan dari Istri Pemimpin Al-Qaeda Untuk Muslimah Tersebar di India-Bangladesh
Risalah Mesej dari Isteri Pemimpin Al-Qaeda Untuk Muslimah Tersebar di India-Bangladesh
Syaikh Ayman Al-Zawahi

Kolkata: Perempuan mempunyai andil besar dalam perjalanan panjang perjuangan Islam. Badan Siasatan Nasional India (NIA) baru-baru ini telah menemui sepucuk surat dari seorang mujahidah yang berusaha menyebarkan ideology perjuangan Islam di wilayah Bengal Barat dan Assam India.

Risalah yang mengandungi tentang peranan wanita dalam jihad itu ditemui oleh pegawai perisikan di Bengal Barat, India. Media India melaporkan (14/11) bahawa penulis dari risalah itu ditunjukkan adalah isteri dari pemimpin al Qaeda pusat.

Tujuh keping risalah, yang salinannya juga dimiliki oleh Hindustantimes ini, ditulis oleh Umaima Hassan Ahmed Mohammed Hassan, salah satu isteri dari Syaikh Ayman Al-Zawahiri Hafidzahumallah.

Tulisan bertajuk "Mesej kepada Muslimah" itu ternyata telah diterbitkan oleh As-Sahab, sayap media Al Qaeda, pada bulan Disember 2009 dan beredar dalam bentuk risalah di negara-negara Asia Barat, di mana Al-Qaeda mempunyai rangkaian kuat.

Saat ini risalah itu telah diterjemahkan semula oleh Team Ansarrullah Bangla, sebuah organisasi Islam berkaitan al-Qaeda di Bangladesh.

Salah satu isi surat tersebut berbunyi, "Aku nasihat kepada saudariku Muslimah untuk mendidik dan menanamkan ruh jihad kepada anak-anak. Sehingga kelak mereka mempunyai keinginan untuk memperjuangkannya. Aku juga menyarankan agar kamu membantu perjuangan mujahidin dengan memberikan dana terbaik demi membantu keluarga mujahidin yang luka dan yang berada di penjara."

Selain itu, antara peranan yang boleh diambil muslimah dalam projek jihad global, menurut surat itu, adalah memberikan bantuan dana kepada mujahidin, menulis tulisan dan syair tentang jihad serta menyebarkannya melalui rangkaian internet, menyediakan tempat perlindungan untuk para aktivis, saling berkongsi maklumat penting tentang Islam dan mengurus keluarga mujahidin yang terdekat.

Pegawai perisikan di Bengal mengaku tidak tahu menahu tentang surat itu yang ternyata telah disebarkan diam-diam oleh sejumlah aktivis di Bangladesh, Bengal Barat dan Assam India.

Risalah itu juga menyebut bahawa salah saru peranan penting wanita dalam jihad adalah memotivasi dan membantu suami atau saudara mereka dalam memenuhi tugas jihad, mendidik serta membesarkan anak lelaki mereka dengan menanamkan ghiroh jihad.

Selain berbicara panjang tentang peranan wanita dalam jihad, surat itu juga menyeru semua wanita Muslimah untuk tetap memperjuangkan tudung / hijab dan memberi amaran bahawa setiap gerakan yang dilakukan untuk menentang jilbab adalah langkah awal program de-Islamisasi.

Menteri Maklumat Bangladesh, Hasanul Haque Inu, mengatakan sebagaimana dikutip dari Hindustantimes bahawa mereka akan mempertimbangkan seruan ini dengan serius.

"Kami mempunyai maklumat tentang kumpulan Ansarullah (yang menyebarkan mesej itu). Kami akan menanyakan secara terperinci tetapi kami hampir memastikan bahawa akan adanya peredaran rangkaian antarabangsa yang terancang dan terus beroperasi di rantau ini (India-Bangladesh sempadan), "kata Inu.

Para pegawai perisikan di Bengal Barat terus berusaha menjejaki asal usul surat itu.

"Penyebaran surat ini memberi kita gambaran tentang bagaimana para 'pengganas' berusaha 'mendoktrin' kaum hawa dan mengerahkan seluruh sumber yang ada untuk tujuan ini (jihad fie sabilillah)," kata pegawai perisikan. Ia menambahkan, "Kami akan segera berbincang dengan pegawai-pegawai tinggi kerajaan."

Pegawai Perisikan mengaku terkejut dengan seruan itu, pasalnya risalah itu telah dikeluarkan 5 tahun silam dan tersebar hingga Asia Barat dalam bentuk terjemahan bahasa daerah.

Dari hal ini mereka menyedari bahawa tidak hanya dari sosok Syaikh Aiman saja yang dikenali menyeru dakwah dan jihad global kepada kaum muslimin, namun seruan dan peranan isteri beliau disyaki juga sebagai projek penggerak kaum hawa dalam kancah jihad global. (IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails