Sunday, January 26, 2014

Filem Kisah Muslim Kulit Hitam AS Ini, Masih Tiada Pengedar?

HALAMAN HIBURAN
New York . Tak banyak filem buatan Amerika Syarikat (AS) yang mengangkat kisah nyata kehidupan Muslim kulit hitam di as . Berangkat dari situlah , pengarah Qasim Basir , membuat sebuah filem tentang kehidupan keluarga Muslim kulit hitam Amerika yang diberi judul Mooz - lum .


Filem itu menggambarkan pengalaman sebenar kehidupan pembuatnya . Basir merupakan seorang Muslim kulit hitam di Amerika . Pada intinya , filem tersebut ingin menonjolkan cabaran yang dihadapi penganut Islam , khususnya dari kalangan kulit hitam di Amerika , yang sarat diwarnai perkauman dan diskriminasi .



Pengambilan gambar Mooz - Lum dilakukan di Michigan , bandar yang mempunyai penduduk Muslim besar . Filem ditayangkan perdana pada Festival Filem Urbanworl di New York , Jumaat . " Saya harap orang boleh berjalan keluar dari pawagam dengan lebih berfikir dan cuba untuk memahami apa yang kita ( Muslim kulit hitam ) hadapi di sini , " kata Basir seraya menambah bahawa penggambaran filem tentang diskriminasi mencerminkan pengalamannya sendiri sebagai Muslim - Amerika .



"Aku berharap untuk memberikan Muslim - Amerika sebuah filem yang mencerminkan apa yang mereka inginkan . Sehingga ketika penonton melihatnya , mereka akan berkata , ' ini merupakan gambaran tentang kami , " katanya kepada Reuters .

Sampai saat ini , filem tersebut belum mendapatkan pengedar sehingga belum ditayangkan di pawagam - pawagam komersial . Mooz - Lum menceritakan kisah seorang pelajar kolej bernama Tariq , yang dimainkan oleh Evan Ross , pada tahun 2001 . Tariq berjuang mengimbangi antara keimanannya dengan kebebasan barunya di kampus .


Kilas balik ke masa kecilnya mendedahkan tahun - tahun yang penuh dengan perlakuan buli terhadap dirinya . Hingga kemudian tragedi hitam 11 September 2001 mengubah kehidupan keluarganya .

  
"Orang - orang dapat melihat keluarga ini seperti keluarga lain , " kata bintang filem Ross . "Bila anda tidak tahu tentang sesuatu , seolah-olah itu boleh berbahaya dan memunculkan kebencian . " 
 Filem ini dilancarkan di saat perdebatan mengenai rancangan pembangunan Masjid di dekat Ground Zero masih panas . Hal itu seolah-olah di sengaja oleh pengarah . Basir menilai balas terhadap rancangan pembangunan Islamic center itu akibat rendahnya pengetahuan tentang Islam . Kerana itu , dia akan memainkan filem di kampus - kampus dan sekolah - sekolah .

" Saya akan menggunakan filem ini untuk memanusiakan budaya dan keyakinan agama yang untuk sementara waktu ini , telah di serang , " ujarnya . ( (IH/ Al Arabiya / RoL )


IKLAN    
Stevia Ganti Gula Dalam Makanan Dan Minuman, Untuk Diabetes.
  100% SteviA, tanpa kelori, tanpa bahan kimia, tiada pewarna, tiada pengawet.
Stevia Ganti Gula Dalam Makanan Dan Minuman, Untuk Diabetes.
 
HMH STEVIA HERBA. 

Wakil Penjual: 
Selangor Salina-01112804271 (Kajang)
Badli-0175464055 (Ampang),
Man -01 111281452 (Selayang),

W/Persekutuan
Norzaidah - 0123702437 (Putrajaya)
 
Bakhtiar- 0183968580 (Lembah Pantai)  
Mail - 0178807326 (KL Jln P.Ramlee)
Perlis, Kedah
0134384797 (Perlis)

Asri 0125445084 (Jitra) 
Norriehan 0175278832 (Alor Star),
Pahang 
Roslan 0132132967 (Temerloh)
Melaka 
Rahmat 0147266599 (Jasin)  
Lihat artikel


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails