Thursday, October 03, 2013

Sokong Boikot SEA Games 2013 Di Myanmar 11 Dis Ini..


null
Aksi komunitI Budhis Myanmar

SUKAN
KL: Weblog Ibnu Hasyim menyokong kenyataan Heri Aryanto, SH., Direktur Pusat Informasi dan Advokasi Rohingya Arakan (PIARA) di Indonesia, yang menilai, kerusuhan yang berlaku baru-baru ini di Myanmar sebagai target kaum Budhis bukan hanya kaum Muslim di wilayah Rakhine tapi di seluruh wilyah Myanmar.

“Pembanatain kaum Budhis terhadap kaum Muslim bukan hanya dituju kepada etnis Rohingya, tapi sudah melebar menjadi pembantain terhadap seluruh kaum Muslim di seluruh etnis yang ada di Myanmar. Dan secara otomatis daerah konflik akan mencakup seluruh wilayah yang ada di Myanmar,” ujar Heri kepada hidayatullah.com, Indonesia Rabu (02/10/2013).

Menurutnya yang boleh dilakukan orang ramai ialah untuk menekan pemerintah Myanmar, adalah dengan memboikot SEA Games 2013 di Myanmar, yang akan dimulai pada 11 Desember mendatang. Menurut PIARA, kerusuhan yang telah berlangsung menahun ini akan menambah korban yang lebih banyak lagi jika tidak segera dihentikan.

Heri yang telah berkunjung ke Myanmar beberapa bulan lalu telah melihat langsung betapa dahsyat kerusakan dan penghancuran kampung-kampung Muslim dan pembantain terhadap kaum Muslim.
Untuk itu Ia berharap pemerintah segera turun tangan sebagai negara anggota asean menghentikan pembantaian Muslim di Myanmar.

Membakar rumah

Seperti diketahui, hari Isnin (30/09/2013) kaum Muslim Myanmar kembali mendapat serangan dari komunitas Budhis. Kaum Muslim berlindung di rumah mereka, saat polisi bersenjata membubarkan massa Buddhis yang membakar rumah-rumah dan mengepung masjid.

Pertarungan antara majoriti umat Buddha di negara itu dengan penduduk Muslim telah menewaskan sedikitnya 237 orang dan menyebabkan lebih dari 150,000 orang kehilangan rumah sejak Juni 2012.
Kekerasan sektarian ini, seperti dilaporkan The Express Tribun, dianggap dapat mengancam dan merusak reformasi politik dan ekonomi yang diluncurkan dua tahun lalu, sejak pemerintah semi-sipil menggantikan junta militer.

"Umat Islam di seluruh dunia sepatutnya seperti satu badan, satu bahagian sakit, maka bahagian yang lain pun turut rasa sakit juga, tak boleh tidur." Kata editor IH, Hj mohd Hasyim. "Jadi, kami sokong cadangan boikot SEA Games 2013 Di Myanmar 11 Dis Ini.. Bagaimana pandangan menteri sukan Malaysia ketua pemuda UMNO?

2 comments:

Unknown said...

yg ni tak plak cop sebagai terrorist....

Zai said...

layak diboikot sbb kezaliman terhadap umat islam rohingya.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails