Saturday, October 05, 2013

Kali Ini, Muktamar Penyingkiran Mohd Sabu? -Alhusseyn

Haji Mohd Sabu 
Diangkat dari http://alhusseyn51.blogspot.com
Rupa-rupanya PAS Menyesal Memilih Mat Sabu ...

MUKTAMAR PAS bulan November ini pasti akan menarik kerana bakal menyaksikan penyingkiran Haji Mohd Sabu dari jawatannya sekarang sebagai Timbalan Presiden PAS.

Multaqa Dewan Ulama PAS baru-baru ini seolah-olah mahu memberitahu seluruh ahli-ahli PAS bahawa pemilihan Mohd Sabu sebagai Timbalan Presiden pada Muktamar lalu yang menewaskan penyandangnya dari kalangan Ulamak iaitu Nasharudin Mat Isa adalah satu kesilapan besar yang perlu ditebus kembali dan diperbetulkan semula pada muktamar yang akan datang ini. 

 “Timbalan presiden PAS sekarang, Mohamad Sabu adalah seorang pemimpin yang hebat. Cuma barangkali yang kurang adalah faqeh (mendalam) soal agama.”

Begitulah antara ayat kempen Dewan Ulamak PAS yang mahukan Timbalan Presiden diisi dari kalangan ulamak;(sebagaimana sebelumnya?)

"Kita mencadangkan sahaja, maka dia (Mohamad Sabu) tidak perlu rasa hati dengan resolusi kami," katanya di sini

 Saya tidak bertujuan untuk mengulas lanjut kenyataannya itu. Cuma sebagaimana yang saya katakan tadi, saya melihat lebih tertarik kepada penyingkiran Mohd Sabu itu nanti.

 Siapakah 'fuqahak' yang bakal mewakili Ulama dalam usaha penyingkiran tersebut? Ada dua tokoh yang disebut-sebut bakal digunakan iaitu Nik Amar atau Tuan Ibrahim?

 Kedua-dua tokoh tersebut memang hebat dan mempunyai pengaruh yang kuat. Kedua-duanya pula amat ‘faqeh’.

 Berbanding dengan Mohd Sabu yang pernah dituduh sebagai seorang kominis ketika cuba membela pejuang tulin kemerdekaan negara, Mat Indera dan dituduh sebagai Syiah tanpa bukti yang jelas, siapalah Mohd Sabu kalau nak dibandingkan dengan mereka berdua ini? 

Walaupun begitu, Mohd Sabu dilihat boleh merentasi hubungan antara kaum dan parti dalam Pakatan Rakyat.Beliau merupakan aktivis parti yang cukup berpengalaman dan rajin keluar masuk penjara!

 Berbalik kepada dua tokoh ulama tadi, saya lebih melihat peluang Tuan Ibrahim adalah lebih menonjol. Mohd Sabu boleh ‘jalan’ kalau berdepan satu lawan satu dengan Tuan Ibrahim!Nik Amar lebih bersifat 'underdog' sahaja jika mencabar Mohd Sabu.

Tuan Ibrahim dilihat boleh diterima oleh mana-mana pihak didalam PAS.Inilah kelebihan yang ada kepadanya.Malah beliau lebih layak menjadi Presiden PAS menggantikan Haji Hadi.

 Haji Hadi sepatutnya bersara dengan hormatnya selaku presiden kerana telah dilihat acap kali melakukan perkara yang kontraversi kebelakangan ini.

Isu Kota Damansara adalah salah satu daripadanya. Menuduh orang secara melulu kononnya menjual filkuda dan kominis adalah tuduhan berat.Sebagai manusia yang faqeh, Haji Hadi tahu risiko dan hukumnya tetapi kenapa sehingga kini belum ada kenyataan 'maaf' daripadanya.

Ramai yang masih menunggukan tindakannya itu sebagai tanda rendah diri bahawa Ulama bukan maksom; bahawa ulamak pun tidak terlepas dari membuat kesilapan tetapi segera beristighfar setelah menyedarinya. Kesalahan dengan Allah, minta ampun dengan Allah.Kesalahan dengan manusia, kenalah minta ampun dari manusia...Beliau harus melakukannya secara terbuka kerana tuduhan yang dibuatnya itu tersebar luas di media elektronik.

Khabarnya di sini ada orang-orang penting PAS sendiri tidak percaya kepada Presiden PAS. Tetapi yang menghairankan, kenapa Ulamak hanya nampak Mohamad Sabu perlu disingkirkan walaupun ulamak menganggap beliau “Seorang pemimpin yang hebat. Cuma barangkali yang kurang adalah faqeh” , tetapi tidak Haji Hadi, walaupun faqeh, tetapi dot, dot, dot? 
Lihat sebelum ini.. 

 E-Buku IH-38: Pemilihan Kepimpinan PAS 2011
 E-Buku IH-38: Pemilihan Kepimpinan PAS 2011  
E-Buku IH-77: Pemilihan Kepimpinan PAS 2013

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails