Monday, September 30, 2013

Perluaskan Capaian Internet Luar Bandar -Dr Mohd Hatta


KUALA LUMPUR: Dr Mohd Hatta Ramli (PAS-Kuala Krai) mahukan kerajaan memperluaskan dan meningkatkan capaian internet khususnya di kawasan luar bandar.

Bercakap ketika mengajukan soalan tambahan pada sesi soal jawab lisan di Dewan Rakyat hari ini, Mohd Hatta berkata, tindakan kerajaan memperkenal program Kampung Tanpa Wayar telah mendekatkan jurang digital di luar bandar.

"Di tempat saya, kawasan yang saya dapat score dengan baik (pada PRU13 lalu) adalah kawasan yang ada liputan komunikasi.
"Kita lihat anak muda khususnya di Kuala Krai berkumpul di kawasan hotspot sehingga malam untuk menggunakan internet ini, ada yang mengaksesnya dari atas motor.
"Adakah kerajaan bercadang untuk mewujudkan seumpama cybercafe untuk memudahkan mereka menggunakan kemudahan internet ini," soalnya.

Menurut Mohd Hatta lagi, kerajaan juga dicadang memperbanyakkan menara komunikasi bagi tujuan capaian lebih menyeluruh. Menjawab kepada soalan itu, Timbalan Menteri Telekomunikasi dan Multimedia Datuk Jailani Johari berkata terdapat tiga Pusat Internet 1Malaysia, di kuala kerai sehingga kini.

Mengulas cadangan pembinaan menara komunikasi, beliau berkata kerajaan berhadapan dengan masalah khususnya soal tapak dan bantahan penduduk yang menganggap menara ini memberi kesan radiasi kepada mereka. Terdahulu Mohd Hatta menayakan bilakah usaha kerajaan untuk meningkatkan capaian telekomunikasi khususnya tanpa wayar di Kuala Kerai akan dicapai sepenuhnya. (Hrkh)

1 comment:

Anonymous said...

Lepas ni UMNO akan mengurangkan capaian internet supaya rakyat jadi bodoh dan terus menyokong umno

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails