Thursday, October 03, 2013

Ini, Jutawan Digelar Golongan Pertengahan?

Kumpulan Miskin Malaysia
Berapa ramai golongan pertengahan di Malaysia seperti (DI SINI)?. Dengan kenyataan terbaru daripada seorang Timbalan Menteri ini yang definasi Golongan Pertengahan di Malaysia pada paras & kelayakan sebegini rupa, Berita Semasa pasti ramai yang akan terkejut dan….memohon untuk mengeluarkan nama mereka dalam senarai pembayar cukai di Malaysia.
Ini pandangan kalangan pemimpin atasan yang hanya memandang kalangan rakyat Malaysia yang memiliki :
  1. Rumah banglo. Jangankan banglo berapa ramai hari ini yang berjaya memiliki kediaman sendiri?
  2. Kereta Mercedes Benz. Masih boleh Berita Semasa terima. Tiadak kira model baru atau lama, terpakai ataupun terbaru, asalkan jenama Mercedes Benz masih lagi boleh diterima bukan?
  3. Terakhir sekali, memiliki harta RM2 juta @ RM3 juta? Selama ini menteri ini tinggal di negara mana? Adakah Malaysia? Musykil sungguh……Sehingga tidak sedar keperitan kos sara hidup dibandingkan dengan pendapatan rakyat Malaysia selama ini (SEPERTI INI)
Jutawan digelar golongan pertengahan?

Golongan Pertengahan Malaysia

Golongan Pertengahan : Mercedes Benz VS Proton

Jikalau yang memiliki kereta Mercedes Benz adalah golongan pertengahan, bagaimana pula rakyat Malaysia yang hanya memandu kereta kebanggaan Malaysia (Proton) ataupun Perodua ataupun hanya ada motosikal semata? Di mana mahu diletakkan mereka ini?
Bagaimana pula jikalau seorang rakyat Malaysia yang kami kenali untuk dijadikan contoh :
  • Merupakan Jusa B
  • Memiliki rumah banglo mewah
  • Memiliki Mercedes Benz
  • Menghantar anak belajar di kolej swasta
  • Setiap seorang diberikan kereta untuk bergerak
Adakah mereka ini golongan pertengahan? Bagaimana pula kelompok rakyat Malaysia lain yang mengalami nasib yang sebegini rupa setiap bulan?
  1. Golongan yang tidak mampu nak beli rumah
  2. Kereta pun tidak habis bayar lagi
  3. Duit pula kejap ada di awal, kemudian belum sempat akhir bulan telah pun habis akibat tekanan hidup di ibukota
Kategori mana agaknya mereka ini wahai menteri yang bijaksana? Adakah mereka ini berhak layak menerima BR1M, Projek Perumahan 1malaysia, rebat telefon pintar dan lain-lain kemudahan oleh pihak kerajaan dengan mudah tanpa banyak karenah biroksasi?
Semakin Malaysia hendak menuju ke arah Wawasan 2020 semakin banyak pula pak menteri yang ”bijak” dan ”cerdik” ini tanpa mereka memikirkan kesan dan natijahnya di kemudian hari. Semakin risau pula Berita Semasa melihat situasi negara hari ini.
Jikalau berterusan begini tidak mustahil Malaysia akan mengalami inflasi dengan kos segala jenis barang akan meningkat dengan tinggi. Apa pendapat dan komen anda pula? (BS)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails