Friday, October 04, 2013

6 Pemain Bola Tergila Di Dunia. Penyelesaian?


Kiper Rene Higuita (altervista.org)

SUKAN
DIBERITAKAN ramai pemain atau pesepakbola yang menciptakan kontroversi, baik di dalam dan luar padang. Berikut ini enam pesepakbola paling "gila" seperti dikutip dari Bleacher Report:

1. Maradona

Maradona

Legenda Argentina itu mencipta banyak kontroversi, baik di dalam dan luar lapangan. Kontroversi yang pernah dilakukan Maradona bukan hanya gol "Tangan Tuhan" pada Piala Dunia 1986 melawan Inggeris. Maradona merupakan pecandu kokain sejak pertengahan 1980an hingga 2004. Mantan pemain Barcelona dan Napoli itu juga pernah mengalami keterpenagih alkohol.

Pada 1998, Maradona dijatuhi hukuman penjara kerana menembak seorang wartawan dengan senapang angin. Pada 2004, Maradona pernah terkena serangan jantung. Di dunia politik, Maradona bersahabat dengan mantan presiden Kuba, Fidel Castro, serta mantan presiden Venezuela, Hugo Chavez.

2. Joey Barton

Joey Barton

Jika ada pemain Inggeris yang paling "gila", mungkin Barton orangnya. Pemain Queen's Park Rangers itu pernah mencolok mata rakan teammnya di Manchester City dengan curut yang masih menyala pada Desember 2004. Setahun berikutnya, Barton mematahkan kaki pejalan kaki semasa memandu kereta.  

Pada September 2006, mantan pemain Newcastle United itu melondehkan seluarnya ke arah fans Everton di Goodison Park. Mac 2007, Barton pernah ditangkap kerana menganiaya pemandu teksi. Dua bulan kemudian, Barton memukul rakan teammnya di ManCity, Ousmane Dabo, hingga masuk hospital. Puncak kegilaan Barton adalah dipenjara selama 77 hari kerana melakukan penganiayaan di Liverpool City Centre.

3. Rene Higuita

Kiper Rene Higuita

Mantan gol kiper asal Kolombia itu dikenal dengan aksi akrobatik 'tendangan kalajengking' saat masih aktif bermain. Dijuluki sebagai El Loco alias Si Gila, Higuita sering kali menggiring bola hingga ke pertahanan lawan agar dapat mencatatkan namanya di papan skor.

Di luar lapangan hijau, Higuita bersahabat dengan pemimpin dadah Kolombia, Pablo Escobar. Pada 1993, Higuita pernah dipenjara kerana terlibat penculikan. Higuita kembali berurusan dengan polis pada Oktober 1998. Ketika itu, dia membuat onar di jalanan Medellin dengan menunggang motor sambil membawa senjata api.

4. Paolo Di Canio

Paolo Di Canio

Menolak pengadil hingga terjatuh ketika masih bermain, hingga berkelahi dengan pemainnya di Swindon Town ketika menjadi manager. Di Canio menyebut dirinya sebagai seorang fasis. Manajer Sunderland itu mengidolakan diktator asal Itali, Benito Mussolini. Di Canio juga pernah bergaduh dengan dua pelatih veteran Itali, Giovanni Trapattoni dan Fabio Capello.

5. Paul Gascoigne

Paul Gascoigne

Gascoigne pernah menjadi salah satu gelandang elegan team nasional Inggeris. Namun, pola hidupnya di luar padang menghancurkan karier mantan pemain Tottenham Hotspur, Lazio, Newcastle United dan Glasgow Rangers tersebut.

Ketika masih memperkuat Lazio, Gascoigne diwawancara tv Norweg menjelang pertandingan melawan Inggeris. Ketika diminta memberikan pesan untuk rakyat Norweg, Gascoigne menjawabnya dengan, "F**k off, Norweg."

Pasca-bersara, kehidupan Gascoigne lebih banyak diwarnai dengan alkohol serta dadah. Menariknya, Gascoigne selalu berhasil terhindar dari hukuman penjara.

6. Mario Balotelli

Mario Balotelli

Jika ada penghargaan pesepakbola paling kontroversial, Balotelli mungkin akan menjadi pemenang setiap tahunnya. Berkelahi dengan pelatih, adu jotos dengan rakan se kempulan, nyaris membakar rumahnya dengan menyalakan petasan, melempar pemain junior Manchester City dengan anak panah, hingga tidak dapat memasang rompi latihan. Itu adalah beberapa tindakan "gila" Super Mario.

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Timbul persoalan. adakah sukan bolasepak mampu mendidik ahli sukan berakhlak mulia? Tetepi yang jelas, ramai juga ahli sukan berakhlak mulia, apa lagi bila mereka memilih menjadi seorang Muslim. Ramai contohnya. (IH/Once)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails