Monday, January 14, 2013

Trend Ibadah Dalam Bola Sepak Global.. Malaysia?

Chicarito Yakin Kebenaran Agama Islam
Javier Hernandez


MANCHESTER: Ujung tombak Manchester United Javier Hernández Balcázar alias Chicarito menegaskan beliau bukan penganut agama Islam. Sikap itu juga pernah dikonfirmkan kepada CNN, belum lama ini. Hal yang sama juga muncul di berbagai sumber dan forum yang tersebar di dunia maya, yang mensiratkan ia penganut taat Katolik Ortodoks.

Meski begitu, dalam setiap doa yang dipanjatkan Chicharito menjelang pertandingan mirip dengan doa  yang dipraktikkan oleh seorang Muslim. Chicarito sering melafazkan doa dalam surat Al Baqarah Ayat 201 yang meminta kebaikan di dunia dan kehidupan setelah meninggal, serta minta dijauhkan dari ancaman neraka.

Yang membuat banyak penggemar mantan prmain Guadalaraja itu takjub, ia mengetahui kebenaran agama Islam yang dibawa Nabi Muhammad SAW. Pendapat itu terungkap dari ucapannya di akun laman peribadinya.
“Yo no estaba musulmanes, pero realmente saludamos la verdad del Islam que Mahoma ha traído de mucho ser un buen ejemplo para todo su pueblo."

Kalau diertikan adalah, “Saya ini bukan pemeluk Islam, namun saya sangat salut dengan kebenaran agama Islam dibawa Muhammad yang menjadi teladan terbaik bagi seluruh umatnya."

Kalau betul trend ibadat dalam bola sepak melanda pemain-pemainnya, tak kira dari apa agama sekalipun, maka itu adalah suatu perkembangan baik yang patut dipupuk dan disokong.. Ianya akan membantu perkembangan indah dunia sukan. Apa lagi  bagi negara Malaysia yang dikenali sebagai negara umat Islam.

Kita belum lihat lagi, trend ibadat ini berlaku dalam padang bola sepak Malaysia atau kepada peribadi pebolasepak Malaysia secara terang-terangan....

Lihat..
Sekian.
Catatan Santai Ibnu Hasyim
alamat: ibnuhasyim@gmail.com 14 Jan 2013
KL

Sila lihat...
E-Buku IH-59: C/Santai (Minda) IH Mulai Jun 2012
E-Buku IH-59: C/Santai (Minda) IH Mulai Jun 2012 

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails