Tuesday, January 15, 2013

7 Rogol 1 Dlm Bas Terjadi Lagi Di India..

Pelaku perkosaan dalam bus di Gurdaspur, Punjab, India

Punjab, India: Belum lagi reda kemarahan orang ramai India atas rogol  seorang mahasiswi, tragedi serupa kembali terjadi belum lama ini. Modusnya sama, korban diperkosa banyak pelaku di atas bas yang ditumpanginya.   

Diberitakan CNN, Isnin 14 Januari 2013, pelaku yang berjumlah tujuh orang memperkosa seorang wanita berusia 29 tahun. Peristiwa Jumaat minggu lalu di Gurdaspur distrik Punjab ini terjadi saat korban seorang diri masuk ke dalam bas.

Pelaku dan pemandu bas terus melarikan mangsa ke tempat tidak dikenal. Kemudian masuk lima orang pelaku lainnya yang secara bergantian memperkosa wanita malang itu semalaman.

"Mereka mengancam saya dengan benda tajam dan melakukan tindakan yang biadab. Mereka mengunci saya semalaman dan memaksa saya melakukan apa yang mereka inginkan," kata mangsa yang dirahasiakan namanya.

Keesokan harinya, mangsa  yang telah berkahwin ini dipulangkan oleh pelaku ke desanya. Mangsa terus melapor ke balai polis. Enam pelaku berhasil ditangkap, polis masih memburu yan seorang lagi.


Peristiwa ini serupa dengan yang terjadi pada 16 Desember lalu. Mahasiswi yang menjadi korban diperkosa dan disiksa dalam bus. Dia bersama teman lelakinya dilempar keluar bas. Mahasiswi ini meninggal dalam perawatan di Singapura kerana lukanya yang parah.

Lima pelaku tengah diadili dengan ancaman hukuman mati. Seorang pelaku lainnya akan diadili di pengadilan remaja kerana masih berusia 17 tahun. Akibat peristiwa ini, orang ramai di India meradang. Ribuan orang beberapa minggu terakhir turun ke jalan memprotes kelalaian polis dan kelemahan hukum di India. Demonstrasi berlangsung dan mengorbankan seorang anggota polis. (IH)


Lihat...
E-Buku IH-64: Rogol Di India
E-Buku IH-64: Rogol Di India

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails