Saturday, January 19, 2013

Melayu Tolak UNMO Saja,Bukan Berpecah-Dr Fadli


 Dr Faddli Jawab Dr Mahathir
KOTA BHARU – Masyarakat Melayu di Malaysia tidak akan berpecah sebagaimana yang didakwa Bekas Perdana Menteri, Dr Mahathir Mohamad, kelmarin.

Pengerusi Jawatankuasa Penerangan, Pembangunan Maklumat, Sains dan Teknologi, Datuk Dr. Mohamed Fadzli Hassan berkata, masyarakat Melayu masih teguh dan tidak akan berpecah antara satu sama lain. “Melayu menolak Umno sahaja, tetapi bukannya berpecah belah, mereka akan tetap bersatu walaupun tidak menyokong Umno,” katanya kepada Sinar Harian semalam.

Beliau diminta mengulas isu bekas Perdana Menteri itu yang mendakwa orang Melayu kini tidak bersatu dan tidak memilih kerajaan apabila keadaan semakin buruk bila menjelang Pilihan Raya Umum ke13 (PRU-13). Menurutnya, masyarakat Melayu menolak kepimpinan Umno disebabkan oleh pemimpin parti tersebut yang tidak membela hak-hak rakyat.

Beliau berkata, pemimpin yang betul-betul menjaga hak rakyat tidak akan melepaskan tanggungjawabnya di saat rakyat betul-betul memerlukannya sebagai pembela hak mereka tidak kira dari segi pendidikan, ekonomi dan juga pembangunan negara.

“Itulah beza antara Umno dan Pas, mereka (Umno) mengamalkan budaya nasionalisme tetapi kami (Pas) mengajak masyarakat ke arah perpaduan Islam.
“Beliau (Mahathir) sudah nampak yang sokongan orang Melayu terhadap Umno semakin menipis, maka inilah caranya untuk beliau tarik balik sokongan tersebut.
"Dan dalam masa yang sama beliau cuba untuk mempengaruhi fikiran orang Melayu kononnya orang Melayu akan pupus tidak lama lagi dengan alasan tidak menyokong kerajaan,” katanya.

Fadzli berkata, tindakan bekas Perdana Menteri itu juga boleh membuatkan masyarakat makin hilang kepercayaan kepada pemimpin yang mana kini sedang melanda Umno sendiri.

“Mereka (rakyat) sudah sedar tentang banyak perkara terutamanya kebajikan yang semakin tidak terjaga, maka jangan salahkan mereka jika sokongan semakin berkurangan, itulah hakikat yang perlu diterima pihak lawan dengan apa yang telah dilakukan,” katanya. (SH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails