Thursday, November 29, 2012

Sentimen Anti-Israel Meningkat Di AS


 Sentimen Anti-Israel Meningkat di Amerika
Boikot produk Israel (ilustrasi).
SERANGAN Serangan yang dilakukan Israel terhadap warga Gaza memantik sentimen anti-Israel. Harian Yediot Aharonot menulis, sentimen anti-Israel meningkat di seluruh dunia, terutama di Amerika Syarika (AS)t.

"Sejak dimulainya operasi militer rejim Zionis di Jalur Gaza, gelombang protes anti-Israel meningkat di dunia," tulis harian berbahasa Ibrani itu pada hari Rabu (28/11).

Seraya mengutip keterangan salah satu lembaga Yahudi, akhbar tersebut menambahkan, perang  antara Israel dan Hamas di Gaza telah menambah jumlah musuh Israel di universiti-universiti AS. Dikatakan, sejak serangan itu dimulai, sekitar 100 demonstrasi menentang Israel diumumkan di AS dan dua pertiga dari aksi itu dilakukan di kampus-kampus.

 Aksi-aksi tersebut dihadiri oleh ribuan warga AS dan mereka meneriakkan slogan-slogan anti-Zionis. Para demonstran juga mengecam agresi Israel terhadap rakyat Palestin. Yediot Aharonot menyatakan bahawa demonstrasi itu juga diikuti oleh kelompok Yahudi yang menentang kehadiran Israel di tanah pendudukan Palestin. (IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails