Monday, November 26, 2012

Pemain-pemain Bolasepak Ini Sokong Palestin.

SUKAN

ISRAEL serang Palestin macam babi gia atau membabi buta. Mengakibatkan korban bertumbangan, terutamanya di Gaza-Israel jiran bersempadanan, baru-baru ini. Mereka yang ada 'hati perut', tidak berkepentingan terang-teang menyoong dan memberi sumbangan kepada Palestin, termasuk 5 pemain bola sepak ini.. Dikutib dari laoran BBC.
1. Frederik Kanoute
5 Pesepakbola pendukung setia Palestina
Frederik Kanoute seorang pemain bola berdarah Mali, Afrika, dan Muslim yang taat. Saat invasi Israel ke Palestin empat tahun lalu, Kanoute masih membela kelab Sevilla, Sepanyol, sedang merayakan selebrasi gol dengan memperlihatkan pakaian bertuliskan Palestin dalam beberapa bahasa.
Aksi Kanoute ini dihadiah kad kuning oleh wasit Antonio Mateu Lahoz. Dia mengatakan ini tidak sesuai dengan ketentuan federasi bola sepak, bukan kerana pakaian yang dikenakan Kanoute. Duta besar Israel di Sepanyol menyambut baik hukuman itu, sementara duta besar Palestin memuji Kanoute sebab menyokong perjuangan rakyat Palestin secara terang-terangan dan itu bukanlah kerja mudah.
2. Diego Maradona
5 Pesepakbola pendukung setia Palestina
Legenda bintang bola sepak Diego Maradona menunjukkan sokongsn besar untuk rakyat Palestin. Dia  tidak peduli jika ada pihak yang marah sebab pernyataannya itu. Maradona menceritakan hidupnya penuh perjuangan, persis seperti rakyat Palestin. Itu sebabnya setiap usaha mempertahankan harga diri dan hidup perlu dihargai. Dia juga menyerukan agar negara Palestin diakui oleh dunia.
3. Cristiano Ronaldo
5 Pesepakbola pendukung setia Palestina
Bintang padang yang tampan Cristiano Ronaldo, kemarin menyumbangkan kasut emas bernilai 1.5 juta euro untuk pembangunan sekolah di Kota Gaza, Palestin (Lihat Palestin:Ronaldo Buktikan, Bukan Saudara Syaitan.)
Tahun lalu, Ronaldo juga menyumbangkan sepatu miliknya untuk dilelong dan hasilnya disumbangkan bagi sekolah di Gaza. Beliau dari padang hijau ini memang tercatat sebagai donatur tetap Palestina.
4. Ronaldo
5 Pesepakbola pendukung setia Palestina
Pemain bola sepak dikenal plontos asal Brasil, Ronaldo ini, pernah menjadi duta Persekutuan Bangsa-Bangsa untuk kemanusiaan. Salah satu kota pernah dikunjunginya yakni Ramallah, Palestin. Ronaldo mengaku tidak mampu menahan air matanya melihat keadaan Palestin secara langsung tujuh tahun lalu. Hingga kini dia aktif menyerukan bantuan untuk penduduk Palestin pada warga Brazil.

5. Muhammad Abutrika

5 Pesepakbola pendukung setia Palestina

Pebolaseepak Mesir Muhammad Abutrika pernah mengirim surat terbuka pada pengurus kelab tempatnya bernaung, Al-Ahly, agar setiap tahun mengadakan pertandingan amal untuk membantu warga Kota Gaza, Palestin. (IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails