Sunday, October 07, 2012

Kezaliman Ah Long, K'jaan Setakat Jadi Tunggul?

KL - Seorang juruteknik yang berusaha untuk menambah pendapatan keluarga dengan berniaga kuih menerusi pinjaman ah long tidak menyangka hidupnya menjadi lebih menderita sejak awal tahun lalu.

Situasi itu berlaku apabila perniagaan yang dirancang bersama isteri tidak mendapat sambutan menyebabkan dia terpaksa menanggung hutang terkumpul kira-kira RM80,000 dengan ah long terbabit.

Juruteknik yang hanya mahu dikenali sebagai Shah, 33, berkata, akibat hutang itu juga, dia terpaksa melakukan kerja sampingan sebagai pemandu teksi di ibu negara untuk menyara keluarga. 

"Sebelum berniaga, gaji saya cukup untuk menyara isteri dan anak yang masih kecil, tetapi kini pendapatan bulanan sebagai juruteknik bukan untuk keluarga sebaliknya untuk ah long kerana mereka pegang kad pengeluaran wang tunai automatik (ATM) saya," katanya ketika ditemui Kosmo! Ahad di sini semalam. (Kosmo)

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Lagi-lagi  ah long.. Sebuah kerajaan Malaysia yang berdaulat sudah bertahun-tahun merdeka masih tak boleh selesai masalah ah long. Kuasa undang-undang ada, polis ada, pun tak boleh buat apa-apa. Ah long masih mampu menggugut, dan mengzalimi mangsa. 

Cuba buat penyelidikan mengapa kerajaan masih mengalah atau memang kalah tak mampu? Berhenti jadi kerajaan kalau hanya jadi tunggul sudah tak mampu perintah negara, selamatkan rakyat?

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails