Friday, October 12, 2012

Hantu Orang Mati, Menurut Islam..

CATATAN SANTAI IBNU HASYIM
ADA orang yang percayai ada hantu, ada pula yang tidak percaya. Sebahagian besar orang awam anggap hantu memang ada. Tapi bagaimana pemahamannya? Betul atau salah?

Tulisan ini hanya sekadar menjawab komen dalam artikel  Festival Hantu Di Thailand, Tv M'sia Terpengaruh?   [Pelajar UIA Gombak said...Tn Aji Ibnu Hasyim.
Saya peminat blog tn, betulkah ada hantu orang mati, tolong jelaskan dari sudut pandangan Islam. Saya harap tn ada kelapangan menjawabnya. 
(Songkla, Thai)]

Hantu, faktanya memang ada, kerana ada alam lain selain alam nyata ini, iaitu alam ghaib. Di alam ghaib ada beberapa jenis penghuni, salah satunya adalah jin. Ada jin baik dan jin jahat.

Jin jahat bekerja sebagai pengganggu manusia sehingga manusia dibuat terkejut lalu ketakutan. mereka membuat hal-hal aneh dan menakutkan. 

Hantu Orang Mati
Dari sekian banyak jenis hantu, dikatakan hantu paling ditakuti masyarakat adalah hantu orang mati. Sebahagian orang awam beranggapan, hantu adalah jelmaan roh orang mati. Khususnya orang mati teraniaya atau terlibat kemalangan. Fakta, hantu adalah jelmaan orang mati itu tidak betul, termasuk  dalam amalan jahiliah dan bid'ah.

Buktinya, menurut ajaran Islam, roh-roh orang mati itu disimpan disuatu tempat. Roh orang Mu’min disimpan di suatu tempat bernama Illiyyin, sebagaimana firman Allah SWT dalam surat Al-Muthaffifin ayat18 yang artinya:
  • sesungguhnya kitab orang-orang berbakti itu (tersimpan) di Illiyin”.
Adapun roh orang kafir berada di tempat bernama Sijjin, sebagaimana yang tercantum dalam Surat Al-Muthaffifin ayat 7 yang artinya:
  • dan sesungguhnya kitab orang-orang derhaka itu (tersimpan) di Sijjin”.
Roh orang mati dijaga di tempatnya sampai hari kiamat, tidak ada istilah gentayangan atau jelma-menjelma.
Dari keterangan di atas dapat disimpulkan bahawa hantu orang mati itu bukanlah jelmaan ruh orang mati dan tidak ada hubungannya sama sekali dengan si mati itu. Semua itu hanyalah ulah syaitan dan jin yang bandel. Sebagai manusia yang beriman dan berakal, kita perlu jeli terhadap asumsi dan prediksi alam ghaib itu, agar kita tidak terkecoh oleh tipuan mereka.

Tujuan Hantu.
.
Apapun yang dilakukan syaitan kepada manusia intinya adalah untuk menjerumuskan manusia agar manusia meninggalkan perintah Allah SWT, kemudian masuk eraka bersama syaitan itu. Itulah impian syaitan sepanjang hidupnya. Adegan hantu orang mati adalah strategi bagus untuk membuka peluang negatif bagi manusia.

Di tengah terperuknya manusia kerana peranan palsu itu, syaitan membisikkan kalimat-kalimat bid’ah dan yang karut-marut di benak mereka. Diantara hal yang merugikan adalah timbulnya su’udhon (berburuk sangka) kepada seseorang yang sudah mati, ghibah/ membicarakan keburukan orang yang sudah mati, mengumpat bahkan mencaci-maki orang yang sudah mati.

Yang lebih ironis lagi, seseorang akan melakukan tindakan-tindakan yang mengarah pada kekufuran untuk mengatasi hal tersebut, diantaranya dengan meminta bantuan dukun untuk mengusir hantu yang mereka anggap sebagai ‘ruh orang mati’ tersebut.

Sekian sedikit cerita hantu sebagai menjawab petanyaan..  Harap Maklum. Wallahu 'aklam.


Catatan Santai Ibnu Hasyim
alamat: ibnuhasyim@gmail.com  11 Okt 2012
KL

Lihat sebelum ini.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails