Thursday, October 11, 2012

Begini, Wanita 1/2 Bogel Hibur Roh Si Mati.


SEORANG penari wanita menari di sebuah kuil di daerah Taoyuan, utara Taiwan pada 31 Ogos lalu.- AFP 

Roh si mati dihiburkan penari wanita
TAOYUAN, Taiwan - Beberapa wanita Taiwan yang bekerja sebagai penari separuh bogel, membuat persembahan di atas pentas untuk menenangkan roh si mati yang disaksikan penonton lelaki, wanita dan kanak-kanak pada satu festival keagamaan.

"Saya perlu melakukannya untuk meneruskan hidup," kata salah seorang wanita itu En En seperti dilaporkan agensi berita AFP semalam.

En En, 18, hanya memperoleh pendapatan sebanyak AS $100 (RM307) untuk setiap aksinya. Beberapa penonton lelaki akan memberikannya wang jika mereka menyentuh tubuh penari itu. Seorang lagi wanita, Chiang Pei-ying mengembara ke serata Taiwan bersama bapa dan dua beradiknya untuk menghiburkan penonton serta roh si mati.

Seorang pegawai di Kuil Wu Fu, Chen Chung-hsien berkata, kumpulan penari itu menjadi daya penarik untuk orang ramai pada festival tersebut. Kuil itu mengamalkan ajaran Taoisme. Ia merupakan ajaran agama dan falsafah yang berdasarkan doktrin Lao Tze pada abad keenam Sebelum Masihi. Ajaran itu menganjurkan agar manusia menjalani kehidupan yang sederhana dan jujur sesuai dengan kehendak alam. - Agensi

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails