Tuesday, July 31, 2012

Wartawan Jepun Buat Liputan Syria, Masuk Islam

SEORANG  wartawan Jepun yang sedang membuat liputan telah terbuka hatinya untuk memeluk Islam di Syria, di depan para pejuang Syria, Subhanallah Allahu Akbar Walillahilhamd.

Dalam sebuah video yang diterbitkan di Youtube, menunjukkan seorang lelaki Jepun, yang juga merupakan seorang wartawan, telah melafazkan dua kalimat syahadat di depan Mujahidin dari batalion Mamduh Julha yang berpangkalan di gunung Al-Turkman di sempadan Syria-Turki.

Menurut laporan, beliau terbuka hati untuk memeluk Islam setelah jiwanya tersentuh melihat sikap baik yang ditunjukkan oleh para Mujahidin ketika ia sedang membuat liputan pertempuran di wilayah tersebut.

Dengan sedikit kesukaran namun lancar sekali lafaz, beliau mengucapkan "Asyhadu alla ilaha illallah wa asyhadu anna muhammadar rasulullah" sambil dibimbing oleh seorang mujahid dari briged tersebut. Kemudian para mujahidin melaungkan takbir, dan muallaf ini pun mengikutinya dengan wajah terlihat gembira "Allahu Akbar, Allahu Akbar!". Kini ia bernama Musthafa, hamba Allah yang menemukan hidayah di bumi para syuhada, Syam.

Pada saat itu, bertepatan dengan masuknya waktu solat asar, maka Musthafa dipelawa untuk bersama sama menunaikan solat. Ia diajarkan berwudhu oleh salah seorang mujahid. Nampak penuh keseriusan saat ia mengikuti proses wudhu yang diajarkan. Sentiasa ada dakwah dibalik jihad, Allahu Akbar~!!  
(IH/ghaflah.blogspot.)

Lihat Sebelum ini..
E-Buku IH-43: Kisah-kisah Saya Pilih Damai... Islam

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails