Monday, July 30, 2012

Pengasas Abu Sayyaf Ditangkap


MANILA - Pihak berkuasa Filipina menangkap seorang pengasas kumpulan Abu Sayyaf, kata beberapa pegawai semalam. Pengasas kumpulan itu, Ahmadsali Asmad Badron yang turut dikenali sebagai Ammad atau Hamad Ustaz Idris ditangkap kelmarin di Pulau Tawi-Tawi, selatan Filipina.

Ketua Penyiasatan Jenayah Wilayah, Edgar Danao berkata, Badron merupakan antara pengasas kumpulan tersebut yang bersekutu dengan Al-Qaeda. Kumpulan itu ditubuhkan pada 1990-an dengan menggunakan wang dari Ketua Al-Qaeda ketika itu, Osama bin Laden. Pengasas lain ialah Galib Andang juga dikenali sebagai Komander Robot.

Galib pernah melakukan serbuan bersama para pengikutnya di sebuah resort di Malaysia pada April 2000 dan menculik sejumlah pelancong asing. Penculikan itu telah mempopularkan kumpulan tersebut sehingga para pegawai Libya menjadi orang tengah dalam rundingan untuk membebaskan tebusan melibatkan pembayaran wang.

"Badron merupakan antara anggota (Abu Sayyaf) yang paling dipercayai dan telah memperoleh berjuta-juta peso wang tebusan hasil operasi mereka," kata Danao.

Semasa dalam pelarian, Badron didakwa membantu para militan dari kumpulan lain, Jemaah Islamiah.
Badron ditangkap semasa askar-askar pemerintah memburu satu unit lain Abu Sayyaf di Pulau Basilan.
Kumpulan Abu Sayyaf terkenal dengan aktiviti penculikan dan serangan ganas. - AFP

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails