Tuesday, July 31, 2012

Royalti: Aku Anak T'ganu.. Kalau Kerajaanku Betul.

 AKU anak Terengganu.. Bertuahlah.


Hampir RM1 bilion royalti minyak, Kerajaan Terengganu dapat tiap tahun.  Jika diagihkan secara sistematik, telus tanpa mengira status seseorang itu, asalkan semuanya rakyat Terengganu sudah pasti setiap individu akan merasa nikmat hasil daripada anugerah Allah itu. Bertuahlah jika jadi anak Terengganu..


Pertama: Setiap rakyat Terengganu berhak mendapatkan 1 kali seumur hidup menunaikan ibadah haji secara percuma.

Kedua: Imbuhan bulanan kepada setiap keluarga sebanyak RM300 sebulan diberikan serta RM1,000 'bonus' di awal tahun.

Ketiga: Adakan tabung pinjaman tanpa dikenakan apa-apa faedah untuk pinjaman membeli rumah, bertani dan bertujuan perniagaan.

Keempat Setiap pelajar diberikan duit saku sebanyak RM50 sebulan dan mereka yang dapat melanjutkan pengajian kepusat pengajian tinggi secara automatik akan diberikan biasiswa dan apabila tamat pengajian pastikan, mereka diberikan pekerjaan setimpal dengan kelulusan mereka.

Kelima: Seterusnya dicadangkan membina hospital-hospital bertaraf 5 bintang di setiap daerah ditaja sepenuhnya oleh Kerajaan Terengganu bagi memberikan rawatan percuma dari ubatan percuma hingga kepada rawatan pembedahan jantung dan sebagainya.

Keenam: Setiap pasangan yang berhajat untuk mendirikan rumah tangga juga diberikan imbuhan RM2,000 dan begitu juga setiap bayi yang baru lahir diberikan RM500 'one-off'.

Ketujuh: Segala cukai pintu dan cukai tanah serta apa juga tol jika ada akan dihapuskan.

Kalau semua ini dapat dilakukan barulah bermakna agihan wang rakyat balik kepada rakyat itu benar-benar jujur dan ikhlas serta beramanah sepenuhnya.

Dari.. Aku Anak Terengganu.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails