Monday, July 30, 2012

Petani 57 Tahun Mengembara Ke16 Negara

GUANMING mengayuh beca roda tiganya di Chinatown, London kelmarin.

JOM KREATIF
Guna wang derma untuk tiba di London
LONDON - Seorang petani dari wilayah Jiangsu, China, Chen Guanming menggunakan wang derma bagi membiayai kayuhannya selama dua tahun ke London untuk menyaksikan Sukan Olimpik. Guanming, 57, berkata, rakan-rakan dan orang ramai yang bersimpati dengannya terutama komuniti Cina telah menderma wang kepadanya untuk membiayai perjalanan tersebut.

Dia tiba di London dengan menaiki feri dari Perancis pada 6 Julai lalu. Guanming memulakan perjalanannya sejauh 60,000 kilometer itu pada April 2010 dari kampungnya di wilayah Jiangsu. Sebanyak 16 buah negara telah dilaluinya sepanjang perjalanannya itu.

Guanming berkata, dia tidak pernah ke luar negara sebelum memulakan perjalanan ke London. "Saya datang untuk memberi sokongan kepada peserta dari seluruh dunia yang menyertai pertandingan sukan," katanya.
Guanming juga sempat mencari tiket untuk menyaksikan majlis pembukaan sukan tersebut.

Beca roda tiga miliknya dipenuhi dengan barang-barangnya. Terdapat gambar yang menunjukkan dia berada di Menara Berkembar Petronas di Kuala Lumpur dan Menara Eiffel di Paris. Guanming menyatakan dia teruja untuk datang ke sini selepas majlis penutup Sukan Olimpik di Beijing, China pada 2008.

Pengalaman paling buruknya ialah semasa mengembara ketika banjir melanda Thailand. Menurutnya, dia juga terperangkap dengan cuaca sejuk di Turki. Seorang broker Britain, John Beeston yang boleh bercakap bahasa Mandarin berkata, dia menemui Guanming yang sesat di bandar raya ini pada 9 Julai lalu. Dia juga berusaha menbantu Guanming untuk mendapatkan tiket bagi menyaksikan majlis perasmian sukan tersebut.

Antara negara yang pernah dilaluinya dengan beca tersebut ialah Vietnam, Pakistan dan Itali. "Saya berasa gembira kerana dapat datang ke London," katanya.

Dalam tempoh sebulan atau dua lagi, dia merancang untuk menaiki kapal ke Amerika Syarikat, Kanada dan Brazil. - Agensi

Weblog Ibnu Hasyim: Adakah petani Malaysia yang boleh begitu?
HARRY (kiri) melompat menaiki beca sehingga mengejutkan rakan dan pengawal peribadinya sejurus selepas selesai makan malam di sebuah restoran Mexico di London, semalam.

Gambar kanan: Putera Harry pun naik beca. Harry (kiri) melompat menaiki beca sehingga mengejutkan rakan dan pengawal peribadinya sejurus selepas selesai makan malam di sebuah restoran Mexico di London, beberapa hari lepas.Dikatakan dia dikenali sering merendah diri dan selalu menggunakan kenderaan awam

Lihat sebelum ini...
E-Buku IH-10: 'Siri Jom Kreatif, Pelik-pelik..' (1)
E-Buku IH-10: 'Siri Jom Kreatif, Pelik-pelik..' (1)
E-Buku IH-53: 'Siri Jom Kreatif, Pelik-pelik..' (2)
E-Buku IH-53: 'Siri Jom Kreatif, Pelik-pelik..' (2)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails