Thursday, October 06, 2011

Peragut Dibunuh, Orangramai Boleh Terima, Hudud?


SEORANG peragut Myanmar dibelasah oleh orang ramai yang meragut dua pelancong China yang baru keluar dari medan selera ini di Jalan Pudu kelmarin.

KL 6Okt 11: Tindakan dua lelaki Myanmar yang meragut beg tangan milik dua pelancong warga China berakhir dengan tragedi apabila salah seorang daripada peragut itu mati dibelasah oleh orang awam dalam kejadian berhampiran medan makanan di Pudu di sini kelmarin.

Dalam kejadian pada pukul 8 malam itu, orang ramai yang berang dengan tindakan peragut itu bertindak memukul dan menendang suspek namun salah seorang daripada peragut itu berjaya melarikan diri. Ketua Polis Daerah Dang Wangi, Asisten Komisioner Zulkarnain Abdul Rahman berkata, sebaik polis tiba di tempat kejadian, suspek yang dipukul telah mati akibat mengalami pendarahan teruk di kepala.

"Sebelum kejadian, kedua-dua suspek itu meragut dua wanita warga China yang ketika itu dalam perjalanan ke hotel selepas makan di medan selera berkenaan. "Berlaku pergelutan dalam cubaan meragut itu dan dua mangsa wanita tersebut juga cedera akibat ditikam dengan pisau," kata beliau di sini semalam.

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Peragut dibunuh, orang ramai boleh terima. Adakah itu adil? Berbanding hukum hudud yang hanya hukum 'potong tangan' kepada pencuri-pencuri tegar, yang ditentukan jumlah dan ganasnya. Baik sangat kalau di Malaysia dilaksanakan hudud., Kelantan dijadikan percubaannya. Kerajaan pimpinan UMNO patut sokong.

Pembetulan: Lihat komen di bawah, 'peragut' bukan kategori 'pencuri'.

Sebelum ini...
E-Buku IH-46: Isu Hudud, K'tan & Nik Abd Aziz
E-Buku IH-46: Isu Hudud, K'tan & Nik Abd Aziz

2 comments:

Anonymous said...

peragut kena hukum bunuhlah bang, bukan potong tangan

Ibnu Hasyim said...

T/kasih, pengomen di atas. Anda betul. Memang 'peragut. bukan kategoti pencuri. Peragut lehih bahaya lagi, bukan potong tangan sahaja.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails