Thursday, October 06, 2011

Awas, Penjenayah Profesional A/Latin Operasi Di M'sia


DUA SUSPEK warga Amerika Latin yang ditahan di Jalan Ipoh, Sentul pada Jumaat lalu kerana disyaki mangsa untuk disamun. 

 KL 6 Okt 11: Warga kota yang sebelum ini dihantui dengan kes-kes mangsa disamun ketika memeriksa tayar kereta yang pancit mampu menarik nafas lega apabila polis berjaya menahan lima lelaki Amerika Latin yang terlibat dalam jenayah itu.

Jenayah terancang yang dipercayai melibatkan 15 ahli kesemua rakyat Amerika Latin termasuk dua wanita berusia lingkungan 40-an dan 50-an dipercayai mempunyai rangkaian penjenayah menggunakan taktik sama yang beroperasi di negara lain seperti Singapura, Hong Kong, Korea, Jepun dan Vietnam sebagai sasaran. Modus operandi penjenayah Amerika Latin yang disifatkan profesional itu sama iaitu memancitkan tayar kereta mangsa sebelum suspek mengekori mangsa itu dan berpura-pura menghulurkan bantuan sebelum mangsa disamun.

Kumpulan penjenayah ini bergerak secara berkumpulan ketika mencari sasaran. Mereka dilihat menumpukan kepada pelanggan bank yang mengeluarkan wang. Bagi melancarkan rancangan jahat itu, dua suspek wanita yang kadangkala turut memakai tudung akan diletakkan di bank-bank untuk menjadi pemerhati pelanggan bank yang mengeluarkan wang dalam jumlah yang banyak.

Pada masa sama, suspek yang berada di luar bank akan memainkan peranannya iaitu meletakkan satu alat tajam di bawah salah satu tayar kereta mangsa. Selepas urusan mengeluarkan wang selesai mangsa yang menjadi sasaran diekori oleh suspek lain. Kereta mangsa kebiasaannya akan pancit selepas ia dipandu beberapa kilometer sebelum beberapa suspek lelaki yang berlagak baik hati turut memberhentikan kereta dan menghulurkan bantuan untuk menukarkan tayar.

Namun kesempatan semasa menukarkan tayar itu digunakan oleh suspek untuk mengambil beg mangsa yang mengandungi wang yang biasanya diletakkan dalam kereta. Kegiatan licik kumpulan Amerika Latin yang bermaharajalela hampir tiga bulan itu di ibu negara bagaimanapun berjaya dipatahkan apabila lima daripada anggotanya ditahan pada pukul 1 petang Jumaat lalu.

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Orang ramai dinasihatkan supaya berhati-hati menghadapinya, atau merancang kaedah yang sesuai baai mangaasinya. Apakah dengan hukum hudud mampu mengajar penjenayah-penjenayah seperti ini?

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails