Sunday, August 08, 2010

Pasangan Homo Masuk Buku Pelajaran Belanda.


Kegilaan menyambut Parade Kapal, merupakan puncak perayaan Gay Pride yang diadakan setiap tahunnya di Belanda. Sekitar 80 kapal berhias dengan penumpang gay, lesbian, biseksual, transeksual, dan transgender menjadi sajian yang ditunggu-tunggu.


NEDERLAND: OGOS7 10
: Penerbit buku terbesar Belanda akan memasukkan pasangan homoseksual dalam sukatan pelajaran buku-buku sekolah. Direktur Noordhoff Frans Grijzenhout berpendapat sudah masanya buku-buku sekolah disesuaikan dengan kenyataan yang ada di masyarakat sekarang.

Homoseksual sudah dibahas dalam pelajaran biologi dan sejarah. Dalam berbagai buku pelajaran hingga kini belum ada contoh yang menggunakan pasangan homoseksual. Dalam contoh-contoh yang ada selalu dipakai ayah dan ibu. Nanti pelajar boleh dapatkan contoh pasangan sejenis, lelaki dengan lelaki atau wanita dengan wanita. Masih perlu waktu beberapa tahun sebelum buku-buku pelajaran disesuaikan. Dalam material pelajaran digital perubahan yang lebih cepat dapat dilakukan.

Sekolah Kristian

Frans Grijzenhout menduga, sekolah-sekolah Kristen akan keberatan menerima kerana terdapat gambar pasangan homoseksual dalam buku-buku pelajaran. Menurutnya, sekolah-sekolah tersebut masih belum boleh menerima homoseksual. Apapun yang terjadi, penerbit tetap tidak akan menerbitkan buku tersebut tanpa pasangan homoseksual.

"Kita juga tidak membuat buku yang tidak ada anak-anak imigran. Buku itu perlu dipakai untuk belajar. Yang penting, kita memakai contoh-contoh yang terjadi dalam kehidupan harian untuk perkenal atau perjelaskan sebuah topik. Kita perlu mencerminkan keadaan realiti masyarakat," jelas Grijzenhout.

Teks pendahulu

Grijzenhout berkata, dalam buku pelajaran itu juga akan diberi penjelasan bahawa ada pendapat lain tentang homoseksual. Memang boleh, kalau beberapa sekolah tidak mahu guna buku-buku tertentu.. biasanya buku-buku tentang evolusi. "Sekolah yang tidak setuju dengan beberapa tema boleh pilih buku lain." kata Grijzenhout.

Pelajar sekolah Belanda di luar negara juga boleh dapatkan buku-buku model baru ini. Ini biasanya untuk mata pelajaran Bahasa Belanda. Selain memberi perhatian khusus untuk masalah homoseksual, Penerbit Noordhoff juga akan merubah ilustrasi pembahagian tugas antara lelaki dan wanita. Wanita menyetir, lelaki duduk di kursi penumpang. Atau contoh lain untuk pelajaran matematik perempuan berpedapatan lebih tinggi dari suaminya. (RNW/AK)

Komen Blog Ibnu Hasim: Kerja gila, ikut perangai sesat kaum Nabi Lut AS...

1 comment:

Anonymous said...

salam, tunggu wa ila hukum dari Tuhan..Rohbul Masyriki Wal maghribi......


Lembah Kelang

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails