Sunday, April 11, 2010

Somalia: BBC & VOA Propaganda Negatif Terhadap Islam

Asy-Syabaab Larang BBC dan VOA Siaran di Somalia



Kumpulan penentang bersenjata Somalia Asy-Syabaab telah melarang transmisi radio BBC dan VOA berbahasa Somalia di dalam negeri.

MOGADISHU Sabtu, 10/04/2010. Kumpulan penentaqng bersenjata Somalia Asy-Syabaab mngisytiharkan bahawa badan penyiaran BBC (British Broadcasting Corporation) atau VOA yang berbasis di Washington AS telah melakukan propaganda negatif terhadap umat Islam Somalia dan lebih menyokong pemerintahan transisi.

Dalam siaran Jumaat kelmarin (9/4), pimpinan Asy-Syabaab memerintahkan radio tempatan Mogadishu dan organisasi media lainnya yang bertransmisi dengan BBC atau VOA supaya menghentikan kontrak dengan mereka serta-merta. Seorang koresponden Press TV melaporkan dari Mogadishu Jumaat malam.

Asy-Syabasb juga mengatakan bahawa BBC telah menyiarkan agenda tentara salib dan kolonialis terhadap umat Islam.

"Dalam reaksi terhadap larangan tersebut, VOA mengeluarkan pernyataan hari Jumaat petang, mengatakan bahawa "VOA menyesali keputusan ini. Kami percaya penyiaran berita dan informasi pada stasiun radio FM bertujuan untuk melayani rakyat Somalia."

BBC, dalam pembelaannya juga mengatakan bahawa siaran radio mereka tidak memihak, dan bercakap atas nama semua pihak yang terlibat dalam konflik.

Komen Blog Ibnu Hasyim: Oleh itu kita perlu berhati-hati, dan kalau perlu membuat penapisan dengan berita dari sumber yang bukan Islam (AK)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails