Saturday, September 05, 2009

Puasa Sehatkan Badan.. Rugi Yang Tak Puasa.

SUKAN
Waktu terbaik bersukan adalah 45-60 minit sebelum berbuka dengan ambil masa 30 minit. Boleh di rumah saja tak semestinya ke gym. (SuaraMedia News)

PUASA Ramadzan memang istimewa. Selain bernilai ibadah, puasa juga bermanfaat menyehatkan badan. Bagaimana menjaga tubuh supaya tetap segar bugar dan bersemangat selama puasa walaupun sudah berlalu seminggu lebih? Anda masih tetap semangat berpuasa kan?

Menurut seorang dokter specialis anak RS Pondok Indah Jakarta, Dr Adi Tagor SpA DPH, walaupun telah berusia 73 tahun, lelaki yang dipanggil DrTagor ini tetap semangat berpuasa Ramadan. "Kuncinya ialah menjaga cairan tubuh, itu saja," ucapnya.

Jadi, menurut ilmu perubatan, menjaga kecukupan cairan dalam tubuh merupakan kunci utama puasa yang segar dan berstamina. Dokter, yang juga berpraktikal di sebuah klinik di kawasan Prapanca dan Pondok Pinang itu mengingatkan orang yang berpuasa supaya tidak malas minum air waktu berbuka hingga imsak tiba. Pada malam hari, umumnya orang cenderung tidak merasa haus kerana sistem hormon dan mekanisme nokturnal tubuh telah mengaturnya demikian.

"Akibatnya, orang jadi lupa minum di waktu malam, apalagi kalau di ruangan ber-AC. Padahal, saat puasa seharusnya banyak minum pada malam harinya." kata Tagor, kepada www.suaramedia.com. Kesimpulannya, puasa boleh sehatkn badan, maka rugilah bagi mereka yang tidak berpuasa. (AK)

Sila lihat tulisan lalu yang ada kaitan denga sambut Ramadzan..

Ada kaitan dengan sukan dan berpuasa...

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails