Friday, August 28, 2009

Berpuasa Makin Sihat Tidak Lemah -Frederic Kanoute.


SUKAN

TIDAK ada yang berubah dalam diri Frederic Kanoute. Pemain bola sepak asal Mali yang kini bersama Kelab Menengah Liga Spanyol Sevilla ini menjalani bulan Ramadhan tahun ini sama dengan tahun-tahun sebelumnya. Ia tetap melaksanakan ibadah puasa.

Bulan Ramadhan tahun ini bertepatan dengan perlawanan Liga Bolasepak Sepanyol 2009-2010. Selama bulan Ramadhan, Sevilla akan emnghadapi tiga pertandingan liga iaitu melawan Valencia, Real Zaragoza, dan Real Osasuna. Untuk tiga pertandingan itu, Kanoute tetap akan bermain, tanpa buka puasa.

“Saya hormati agama saya sungguh-sungguh.” Ujarnya pada Reuters dan Goal.com. “Saya tidak akan mengecewakan kelab dan penyokong kelab ini. Dengan menjalani ibadah puasa, saya merasa se makin sehat dan kuat. Puasa tidak melemahkan orang Islam.”

Menurut Kanoute, ia sangat bersyukur kepada Allah, kerana suasana masa ini kelab dan rakan-rakan teamnya sangat memahami dirinya,. "Memang terkadang berat untuk berpuasa. Sebab keadaan cuaca di Spanyol bahagian selatan sangatlah panas. Namun, saya bersyukur kepada Allah kerana saya mampu menjalani puasa," ujar Kanoute.

Kanoute adalah pemain bola sepak Muslim yang terkenal selalu menjalani ibadah sebagai orang Islam, di manapun dia berada. Dia sudah terbiasa melakukan solat ketika pertandingan di ruang ganti. Dia juga menolak memakai jersi pasukan dari penaja judi, dan pihak Kelab Sevilla menghormatinya, dia memakai pakaian seragam sendiri yang disediakan oleh kelabnya.

Tahun 2007, Kanoute menyelamatkan sebuah masjid di Sepanyol selatan kerana terancam akan ditutup akibat tidak cukup dana. Dia menyerahkan sekitar 510,860 euro. Beliau juga mendirikan yayasan membantu anak-anak yatim piatu di negaranya, Mali.

Beritanya...

'PEMAIN bola sepak FC Seville, Sepanyol, Frederic Kanoute, 30, yang dianggap sebagai umat ISLAM yang warak telah membeli sebuah masjid berharga lebih AS$700,000( kira-kira RM 2.3 juta ). Masjid yang terletak di kota Seville, Sepanyol itu hampir dilelong setelah kontrak untuk menggunakan premis itu oleh masyarakat ISLAM di situ telah tamat.

Kebanyakan penduduk di Seville adalah pendatang umat ISLAM dari utara dan barat Afrika, demikian menurut sumber intenet. Pihak berkuasa tempatan mengesahkan hartanah itu telah didaftarkan atas nama Kanoute. Harganya sama dengan setahun dari hasil pendapatan Kanoute. Kanoute memeluk ISLAM sejak 10 tahun lalu.'

Al-hamdulillah! (2MA)

1 comment:

Kuda Perang said...

Semoga Allah melindungi Frederic Kanoute.. Mudahan2 beliau terus konsisten dengan perjuangannya dan mendapat sokongan ummat Islam seluruh dunia..

Muadahan2 menjadi contoh kepada pemain2 bola sepak Malaysia, peminat2 dan ahli2 sukan yang lain...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails