Saturday, August 29, 2009

Budaya Muzik & Tarian Melanda Saudi..

HALAMAN HIBURAN

SEBUAH video di Youtube. Video berasal dari Arab Saudi, menunjukan sebuah perubahan dahysat yang sangat keterlaluan melanda negara itu. Di Saudi, video ini menjadi sangat popular, dan menunjukkan dua arah dalam pemerintahan Saudi.

Dalam video itu, diperlihatkan sebuah pesta muzik yang dibubarkan oleh pemerintah. Pesta muzik itu dilakukan di sebuah kediaman peribadi di Riyadh. Ketika acara dimulai, pengacara naik ke pentas dan berkata..

“Hadirin sekalian, minta perhatiannya. Saya umumkan bahawa pertunjukan ini dibatalkan. Anda semua diminta meninggalkan tempat ini segera, dengan tenang. Informasi lanjut akan disebarkan melalui Facebook dan e-mel. Terima kasih dan mohon maaf.”

Kalau di Barat, pengumuman seperti ini bererti adanya ancaman bom. Namun di Saudi hal itu berdiplomasi. Acara-acara hiburan terus bersemarak di Saudi. Bulan lalu misalnya, di Riyadh, pemerintah meleraikan pesta tarian di mana 60 orang lelakinya berpakaian perempuan ditahan. (Era Muslim /AK)

Klip video ini tiada kena-mengena seperti yang disebutkan di atas, cuma ianya memberi saham besar dalam menyemarakkan budaya muzik dan tarian di Saudi yang melanda dari rumah ke rumah walaupun secara underground..


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails