Thursday, September 03, 2009

Sokong PAS Pahang 5 Deklarasi B/M'sia... Bahasa Cina?

Oleh Asyok Kumar

KL. Blog Ibnu Hasyim menyokong PAS negeri Pahang yang akan menyerahkan lima deklarasi kepada Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin bagi menuntut kerajaan memartabatkan semula Bahasa Malaysia sebagai bahasa rasmi, seperti yang dinyatakan oleh editornya Dr Hj Mohd Hasyim ketika dihubungi sebentar tadi.

Beliau menyokong Ketua Penerangan PAS Pahang, Hasanuddin Salim yang berkata lima deklarasi bahasa yang telah diperolehi hasil Kovensyen Memartabatkan Bahasa Malaysia Sebagai Bahasa Rasmi dan Pembudayaan Bangsa anjuran PAS Pahang, di Jerantut, baru-baru ini menuntut kepada pemerhatian serius kerajaan yang memerintah.

"Selain dari angka 3 juta pelajar jadi korban akibat pengamalan dasar PPSMI sebagaimana yang didedahkan Muhyiddin, saya juga bersetuju dengan tuntutan supaya bahasa Malaysia itu sendiri hendaklah menjadi bahasa pembudayaan negara. Saya juga melihat pembudayaan bahasa amat penting bagi memperkukuhkan jati diri bangsa. Bahasa juga boleh berperanan membentuk perpaduan nasional." katanya.

"Walaupun begitu bahasa Cina juga perlu dimartabatkan," Jelas Dr Mohd lagi. "Kalau perlu di Malaysia ini diletakkan Bahasa Malaysia bahasa utama, bahasa Cina bahasa kedua dan meletakkan bahasa Inggeris di bawahnya.”

Dr Mohd pernah mencadang di dalam blognya 4 sebab, mengapa beliau berpandangan begitu?

Pertama
: Kerana penduduk berbangsa Cina adalah bangsa kedua ramainya di Malaysia, sesudah bangsa Melayu. Bangsa Eropah yang menggunakan bahasa Inggeris tidak termasuk bangsa yang ramai bahkan bangsa penjajah yang telah mengekalkan penjajahannya dari berbagai sudut sejak dulu hingga sekarang. Kini kita sudah merdeka, mengapa masih mengekalkan bahasa mereka terutama dalam pentadbiran negara? Menganggap tiada menggunakan bahasa itu sebagai menghalang kemajuan adalah bukan realiti dan boleh dibahaskan lagi.

Kedua: Bahasa Cina adalah bahasa yang digunakan oleh penggunanya bangsa yang teramai di dunia, bahkan bertebaran di serata negara. Ianya dapat membantu orang Malaysia di luar negara seperti juga penggunaan bahasa Inggeris yang sudah lama didaulatkan di negara ini.

Ketiga: Mengseimbangkan pengetahuan bahasa di kalangan bangsa-bangsa di Malaysia terutamanya orang Melayu. Kalau orang Cina wajib tahu bahasa Melayu, maka adalah lebih baik juga orang Melayu tahu bahasa Cina. Kalau ada yang menganggap tidak tahu bahasa Cina antara penyebab kelemahan orang Melayu dalam perniagaan, maka hal ini dapat diatasi.

Keempat: Suatu kejayaan dan keuntungan dalam politik Islam, apabila dapat menarik orang Cina menyokong Islam, walaupun mereka tidak perlu masuk Islam. Yang penting sekali ialah agama, bukan sahaja bahasa dan bangsa.

Dr Mohd yang juga pernah mencadangkan supaya Presiden PAS belajar bahasa Cina dalam blognya juga bersetuju dengan kenyataan Nik Abdul Aziz baru-baru ini bahawa, Pas juga sedia dirombak asalkan parti yang baru ditubuhkan itu mengamalkan dasar dan prinsip Islam sama seperti yang diperjuangkan selama ini.

"Tok Guru Nik Aziz memang pandang jauh kedepan!" Jelas Dr Mohd yang juga Presiden Grup Universiti Ulu Klang. (AK)

Rujukan:
Antara Artikel Merdeka dalam blog ini..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails