Wednesday, November 02, 2022

UMNO Langkawi dihina Zaid, 'Ketuanan Melayu’ dihina K/Siang?

 


1. Umno Langkawi terasa dilayan bagai sampah oleh Zahid 

Umno bahagian Langkawi menyatakan rasa sedih dan kecewa susulan nama calon yang dicadangkan mereka gagat menambat hati pemimpin tertinggi parti untuk menghadapi PRU.

Ketuanya Nawawi Ahmad berkata apabila nama calon dari luar barisan kepimpinan bahagian dipilih, ia secara langsung melemahkan jentera di peringkat akar umbi untuk bekerja sekali gus.

Katanya tindakan Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi memilih calon lain menjadikan Umno Langkawi berasa mereka seolah-olah tidak dihargai.

"Kami sudah bekerja lebih empat tahun untuk menghadapi PRU ke-15 ini, malah culaan bahagian juga mendapati Umno mampu untuk merampas Parlimen Langkawi.

"Tetapi apabila presiden Umno pilih calon dari luar, saya lihat peluang untuk menang itu semakin pudar.

"Presiden tidak pilih seorang pun daripada lima nama yang kami cadangkan, tetapi pilih orang luar yang bukan anak jati Langkawi.

"Perwakilan bahagian rasa kami macam sampah di mata presiden," katanya ketika dihubungi Malaysiakini hari ini.

Orang tempatan kecewa

Terdahulu BN mengumumkan untuk mempertaruhkan calon muka baru, Armishah Siraj, untuk cuba menguasai kembali kerusi Langkawi yang ditawan Dr Mahathir Mohamad pada 2018.

Ketika itu Mahathir merupakan pemimpin tertinggi Bersatu merangkap pengerusi PH. Kali ini bekas perdana menteri berusia 97 tahun itu sudah mengumumkan rancangannya untuk mempertahankan kerusi berkenaan.

Mahathir kini menjadi pengerusi Parti Pejuang Tanah Air (Pejuang) dan Gerakan Tanah Air (GTA).

Amirshah, 58, tidak mempunyai sebarang jawatan dalam Umno bahagian di pulau pelancongan berkenaan. Namun dia pernah menjadi setiausaha sulit kanan kepada tiga menteri besar Kedah.

Mereka ialah Syed Razak Syed Zain, Ahmad Bashah Md Hanipah dan Muhammad Sanusi Md Nor. 

Amirshah Siraj

Zawawi berkata, rasa tidak senang atas pemilihan calon itu bukan saja dirasai oleh pemimpin di peringkat bahagian, malah dalam kalangan ahli akar umbi.

Sebelum ini, katanya, hasil tinjauan pihaknya, Umno Langkawi masih mempunyai 35 peratus jumlah pengundi tegar namun jumlah berkenaan dijangka semakin berkurangan ekoran perkembangan semasa.

"Saya tak mahu kata apa dengan pilihan presiden, tetapi luahan ini daripada barisan ahli yang kecewa.

"Sepatutnya kita boleh menang walaupun berdepan Dr Mahathir kerana pertandingan paling kurang empat penjuru.

"Lagi pun kami dapati orang tempatan kecewa dengan perkhidmatannya kerana susah orang kampung nak jumpa dia. Itu yang berlaku apabila bukan orang tempatan dipilih," katanya.


2. Kit Siang kata negara perlukan ‘Ketuanan Malaysia’, bukan ‘Ketuanan Melayu’ 

KUALA LUMPUR, 6 Rabiulakhir 1444H, Selasa – Veteran parti rasis dan cauvinis DAP, Lim Kit Siang berkata, Malaysia memerlukan ‘Ketuanan Malaysia’ dan bukannya ‘Ketuanan Melayu’ jika negara mahu menjadi sebuah negara majmuk bertaraf dunia.

Beliau mendakwa, Ketuanan Melayu hanyalah satu helah golongan UMNO untuk mengayakan diri mereka secara melampau sementara orang Melayu dan Bumiputera yang lain terus miskin dan ketinggalan.

“Dasar ini bertentangan dengan prinsip asas pembinaan negara Malaysia, di mana setiap rakyat Malaysia, sama ada Melayu, Cina, India, Kadazan, atau Dayak, adalah sama-sama rakyat Malaysia, bahawa tidak ada beza rakyat kelas pertama, kelas kedua, atau kelas ketiga,” katanya dalam catatan di blog.limkitsiang.com hari ini.

Beliau turut menyalahkan Presiden UMNO, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Presiden PAS, Tan Sri Abdul Hadi Awang atas kemerosotan Malaysia.

Kit Siang berkata, Malaysia telah turun dari salah satu negara terbaik di dunia menjadi negara kelas kedua berikutan keadaan politik, ekonomi dan pendidikan yang semakin teruk, serta dasar pembinaan negara yang lain.

“Kita telah ditinggalkan di belakang Taiwan, Singapura, Hong Kong, Korea Selatan, dan Vietnam, dan kita terus merosot dan bakal ditinggalkan di belakang lebih banyak negara.

“Pada 1965, satu ringgit Malaysia bersamaan dengan satu dolar Singapura.

“Hari ini, satu dolar Singapura bersamaan RM3.345. Jika ini bukan tanda kemerosotan Malaysia, saya tidak tahu lagi maksud ‘kemerosotan’,” katanya.

Terdahulu, penyandang kerusi Iskandar Puteri itu mengumumkan untuk bersara daripada dunia politik apabila menyatakan hasrat untuk tidak bertanding pada Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15).

Komen Weblog Ibnu Hasyim: UMNO Langkawi dihina Zaid, 'Ketuanan Melayu’ dihina K/Siang?

Mengapa jadi begitu? Kerana bala kehinaan dari Allah SWT, akibat meninggalkan Islam. Maka kembalilah kepada Islam dengan mengundi PAS dalam PRU15 ini..

Kekuatan Islam akan terserlah. Allahu akbar!

Undilah PAS dan rakan kumpulannya!

PERHATIAN: NO TELEFON IBNU HASYIM.COM TERKINI 014-400 2015

4 comments:

Anonymous said...

Soalan :

1. Apakah jenis orang Melayu yang menyokong puak kafir harbi dan barua munafiqun liberal menghapuskan hak agama Islam dan hak kaum Melayu yang merupakan penduduk asal Tanah Melayu ?

2. Apakah jenis pemimpin nadionalis Melayu yang suka menjerit "Hidup Melayu !" untuk kencing kaum Melayu Islam dan menyamun kekayaan negara termasuk menjual tanah rizab Melayu di waktu orang Melayu masih hidup miskin ?

Jawaban untuk semua soalan di atas ialah :
PENGKHIANAT MELAYU !

Unknown said...

Melayu 60 tahun. Pegang malaysia.. Apa yg berubah.. Sakau duit adalah. Kita nak melayu.. India n Cina n lain2 bangsa yg amanah.. Malaysia.NEGARA KITA

Anonymous said...

Kalau ekorang tgk dlm surat kabar lama ada satu laman pamerkan orang² yang muflis akibat gagal bayar pinjaman, ada yg satu hari 1 & dua muka surat setiap hari kecuali ahad, ini boleh kira berpuluh induvidu muflis setiap hari sejak merdeka.
Dan 90 persen adalah berbangsa beijing, 2% adalah Pribumi manakala selebihnya adalah bangsa lain² tapi yg lain² ini adalah keturunan yg berasal dari benua Kalingga.
Dalam cerita muflis ini yg paling aneh adalah keluarga yg muflis dari group 90% tadi tak jugak miskin² malah tambah kaya manakala kalau yg dari kalingga bila muflis maka jadi miskin & begitu juga lah bagi yg bumiputera.
Nah korang nak tahu kenapa jadi begitu tak?
Jika enkorang tgk dekat perniagaan golongan ini selalu ada satu situa yg cuma pakai sliper, singlet & celana pendek, duduk rilek tgk perniagaan contohnya kedai runcit. adalah dia tolong sikit² tapi kebanyakan waktu cuma duduk saja² mcm watchman diatas kerusi malas.
Engkorang nak tahu dia tu siapa? nah dia itulah tokey kedai itu tapi dia bangrap atas sebab pinjaman yg tak dibayar,, dan kedai itu bukan milik dia secara oficial cuma ditarok atas nama anak² kerana duit modal kedai itu diambil dari duit pinjaman dia yg merelakan diri dia jadi bangrup untuk bagi modal perniagaan baru atas nama anak².
Yg kitorang kena beri perhatian iala hutang yg tak dibayarnya itu nanti akan diwriteoff oleh bank² pinjaman yg bermakna ianya menjadi bebanan bank negara dan nanti akan melibatkan wang hasilmahsul negara akan di salurkan ke bnm untuk mengcover semua tu.
Jadi kalau sejak merdeka entah berapa trillion sudah dirompak hasilmahsul negara secara begini yg nampak legit sebab tiada undang² khusus bagi penipuan yg sebegini kerana samada ketololan pemerentah sejak merdeka atau saja menteri yg terlibat sengaja menutup mata atas sebab² selalu disonglap dsb.
Mudah²an menteri² mendatang jangan terlepas pandang bab skandal penipuan yg telah belaku sejak merdeka ini.kerana apa yg dia tidak bayar itu hasilmahsul negara yg kena bayar.
Sama² fikirkan.

copy and paste dari cerita generasi emas pribumi yg sedar.

Anonymous said...

Lim guan eng senada dengan zahid hamidi yang individu yang menghadapi pertuduhan jenayah patut menyertai menjadi calon pilihanraya dan nasib mereka biarlah ditentukan oleh pengundi penjilat tegar dikawasan mereka dan bukan ditentukan oleh mahkamah.

Munkin agaknya lah kekecualian boleh dibuat seandainya sekiranya hakim² dan pendakwaraya itu adalah terdiri dari lantikan mereka.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails