Tuesday, September 20, 2022

Konsert K'tan dihalalkan? Ini kisah sebenar...

 


I. Betul ke selepas era Tok Guru, konsert dihalalkan?

SEHARI dua ini riuh rendah dunia maya apabila Konsert ‘Riuh Sokmo’ Bersama Celcom di Stadium Mini Ketereh menampilkan artis tersohor tanah air, kumpulan Wings dua hari lepas. 

Program itu anjuran bersama Kementerian Komunikasi dan Multimedia (Menterinya ialah Ahli Parlimen Umno Ketereh), MyCreative Venture Sdn. Bhd. (MyCreative Group) dengan kerjasama Celcom Axiata Bhd.

Pelbagai reaksi netizen dan pengkritik politik mengambil kesempatan menghentam kerajaan PAS Kelantan seolah-olah program tersebut anjuran kerajaan PAS. 

Tidak ketinggalan juga yang mengatakan PAS sekarang tidak seperti PAS zaman Tok Guru Nik Abdul Aziz yang mengharamkan konsert di Kelantan. Benarkah begitu? 

Cuba kita mencari jawapan kepada persoalan dan tohmahan yang ditimbulkan.

1. Zaman Tok Guru dulu mana ada konsert?

Semasa Tok Guru menjadi Menteri Besar dari tahun 1990 sehingga 2014, kerajaan Kelantan telah mengadakan dan membenarkan beberapa konsert yang melibatkan artis tersohor tanah air. 

Antara konsert terbesar yang diadakan di Padang Perdana Kota Bharu ialah Konsert Mawi dan M Nasir yang diadakan pada 29 November 2005. Seterusnya pada April 2009, Amy Search mengadakan persembahan dalam sambutan Jubli Perak Pemuda PAS Kelantan yang turut dihadiri Tok Guru.

2. Dulu haramkan konsert, lepas Tok Guru tak ada dah halal?

Enakmen Kawalan Hiburan dan Tempat-tempat Hiburan Negeri Kelantan diluluskan pada tahun 1998. Tujuan enakmen itu untuk mengawal sebarang aktiviti berbentuk hiburan di Kelantan agar menepati kehendak Islam. 

Peraturan itu diperkuatkan lagi dengan Garis Panduan Kawalan Hiburan 2003 bagi menyatakan dengan jelas perkara-perkara yang dibenarkan dan dilarang dalam semua bentuk hiburan yang mendapat kelulusan pihak berkuasa tempatan. 

Ini dengan jelas menggambarkan Kelantan tidak pernah menghalang untuk diadakan konsert, tetapi ia perlu mematuhi peraturan-peraturan yang digariskan, antaranya tidak dibenarkan persembahan artis wanita serta kawalan kepada penonton yang hadir. 

3. Konsert anjuran Kerajaan PAS?

Tidak. Konsert ini adalah anjuran Kementerian Komunikasi dan Multimedia dengan kerjasama syarikat swasta. Pihak kerajaan hanya meluluskan permohonan untuk mengadakan konsert berdasarkan Enakmen Kawalan Hiburan dan Tempat-tempat Hiburan 1998 serta Garis Panduan Kawalan Hiburan 2003. 

Menjadi tanggungjawab penganjur untuk mematuhi syarat-syarat yang ditetapkan. Sekiranya berlaku perlanggaran syarat, maka penganjur boleh dikenakan tindakan.

4. Persoalan yang perlu kita jawab bersama

i. Adakah sebarang konsert melibatkan artis perlu diharamkan di bumi Kelantan? Apa alternatif yang perlu disediakan untuk rakyat yang dahagakan hiburan santai?

ii. Wajarkan Kerajaan PAS Kelantan membenarkan persembahan artis sebagaimana Enakmen Kawalan Hiburan dan Tempat-tempat Hiburan 1998 dan Garis Panduan Kawalan Hiburan 2003?

iii. Apakah kelemahan Enakmen Kawalan Hiburan dan Tempat-tempat Hiburan 1998 serta Garis Panduan Kawalan Hiburan 2003 yang perlu diperbaiki?

#Anak Kelate yang bermukim di Lembah Klang

Zamakhshari Muhammad (Media Point Kelantan) – HARAKAHDAILY 20/9/2022

II. Lapan noktah dalam isu konsert di Kelantan


APABILA Kerajaan Kelantan menyekat konsert dan sebarang hiburan yang bertentangan dengan syariat. Maka dituduhnya PAS jumud dan PAS ekstrem. 

Apabila Kerajaan Kelantan benarkan hiburan dengan syarat-syarat tertentu berdasarkan Enakmen Hiburan Kelantan 1998. Maka dituduhnya pula PAS hilang jati diri. 

Tak tahu gapo nok.

Pertama, kita semua jelas bahawa PAS tidak berkompromi dengan hiburan dan konsert yang melampau serta melanggari batas syariah.

Ini jelas dengan penentangan dan kenyataan-kenyataan KP PAS Pusat sebelum ini. 

Kedua, kita semua juga jelas bahawa PAS tidak anti-hiburan. Bahkan, PAS mahu meletakkan hiburan itu dianjurkan dengan tidak melanggar syariat. 

Maka dibuat enakmen dan peraturan. Mahu berhibur atau berkonsert, silakan. Tapi perlu diikuti syarat-syarat yang diberikan. 

Ketiga, saya tak risau jika konsert atau hiburan itu dilaksanakan oleh Kerajaan Kelantan atau agensinya. Aturannya pasti baik, insya-Allah

Namun, kita risau apabila ianya dianjurkan oleh pihak lain. Pun begitu, jika penganjur sudah bersetuju mengikuti syarat dan peraturannya. Maka tiada alasan untuk Kerajaan Kelantan menyekat. 

Keempat
, berkenaan isu yang terjadi dalam konsert Riuh Sokmo di Ketereh anjuran Kementerian. Semua syarat dan peraturan telah setuju untuk diikuti dan kelihatan secara kasar ianya diikuti.

Jika ada yang dilalaikan oleh penganjur. Maka saranan daripada KP PAS Kelantan untuk mengambil tindakan tegas kepada penganjur adalah tindakan yang tepat. 

Kelima, di Ketereh ini kita agak terkejut dengan gelagat penonton. Ya, walaupun ianya sudah diasingkan dan mengikut peraturannya, gelagat anak muda terkinja-kinja itu merosakkan syarat dan kaedah yang baik.

Kita yang melihat video itu pun tepuk kepala. Sedih dan risau. Kelompongan ini yang perlu difikirkan untuk dibaiki dan ditambahbaik. 

Keenam, selain pendekatan di atas, untuk tak payah pening kepada kita balik pada sebelum ini, angkara penonton Konsert Riuh Sokmo maka selepas ini tiada lagi konsert di Kelantan.

Benda boleh dibuat dan sebelum ini telah pun disekat di Kelantan. Yang mana yang dimahukan? 

Ketujuh
, puak-puak PH tak perlu berjoget-joget di atas isu ini. Di negeri kalian, bukan sahaja konsert tiada garis panduan, malah nak hapuskan disko dan judi berlesen pun malu-malu anak kucing kurap.

Kelapan, isu ini nampaknya memberikan kesan positif kepada PAS dan Kelantan sebenarnya. Memperlihatkan PAS tidak anti hiburan dan amat serius mengawal hiburan datang ke Serambi Makkah. 

Adapun kelemahan dan kekurangan yang diluar kawalan Kerajaan, seperti tindakan penonton ini perlu dilakukan kajian untuk elakkan hal ini terjadi lagi. 

AHMAD FAHMI MOKHTAR
Darulnaim Research Centre – HARAKAHDAILY 20/9/2022

III. Konsert: Kelantan sentiasa menjadi tempat ‘rujukan’

RIUH sehari dua ini mengenai konsert di Kelantan. Ternyata, rupanya mereka yang tidak suka kepada PAS dan Kerajaan Kelantan pun memandang tinggi kepada imej Kelantan. 

Standard Kelantan tidak sama dengan negeri lain. Standard PAS tidak sama dengan parti lain. Tulisan ini bertujuan untuk menjawab beberapa hujah yang menentang sebarang penganjuran konsert di Kelantan. 

Kebijaksanaan ulamak dalam mendepani hiburan

Sejarah kebijaksanaan para ulamak Nusantara dalam menyeimbangkan hiburan dan Islam dapat dilihat dalam pendekatan para Wali Songo di zaman awal penyebaran Islam di Nusantara. 

Sebagai contoh, Sunan Kalijaga terkenal sebagai ulamak yang mampu mengekalkan hiburan wayang kulit yang amat digemari oleh masyarakat Jawa.

Wayang kulit masyarakat Jawa pada asalnya sarat dengan pengaruh agama Hindu dan cerita dewa-dewa mereka. Tetapi Sunan Kalijaga sedar hiburan ini tidak perlu dihapuskan, tetapi dibimbing dengan panduan Islam.

Lama-kelamaan, unsur Hindu perlahan-lahan terhakis dan terbuang. Begitulah kebijaksaan seorang ulamak; hiburan dikekalkan, akidah diselamatkan. 

Pendekatan yang sama digunakan oleh Kerajaan PAS Kelantan apabila mengharamkan persembahan wayang kulit, mak yong, dan main puteri yang mengandungi unsur-unsur agama Hindu. 

Proses ‘pemutihan seni’ ini terbukti berjaya sebagaimana yang dilakukan oleh Sunan Kalijaga di Mataram. Demikianlah Kelantan, menjadi penerus legasi pentadbiran agung Islam.

Enakmen Kawalan Hiburan dan Tempat-tempat Hiburan 1998

Beralih kepada isu konsert di Kelantan, penting untuk kita mulakan dengan undang-undang di Kelantan terlebih dahulu. Kerana jika ingin melihat bagaimana sesebuah kerajaan mentadbir dan menjaga rakyatnya, maka lihatlah kepada garis panduan dan kawalan terhadap sesuatu perkara itu.

Pada asasnya, enakmen ini menggariskan panduan penting seperti lelaki dan perempuan mestilah diasingkan, penampilan peserta hendaklan menutup aurat kepada yang Muslim dan berpakaian sopan kepada yang bukan-Muslim.

Selain itu, persembahan oleh wanita hanya boleh disaksikan oleh kaum wanita sahaja di tempat yang tertutup. 

Ini sekadar beberapa aspek yang utama. Banyak lagi aspek lain yang tidak disentuh. Tetapi cukup untuk kita faham bahawa Kerajaan Kelantan tidak mengharamkan semua jenis hiburan, tetapi meletakkan sempadan dan memantaunya. 

Tak sama zaman Almarhum Tuan Guru Nik Aziz?

Bab ini hanya berhajat kepada penerangan ringkas. Konsert Mawi diadakan pada tahun 2005. Konsert Jom Heboh diadakan pada tahun 2010. Kedua-duanya pada zaman Allahyarham Tuan Guru Nik Aziz. 

YB Fadhli Shaari menentang konsert

Ada yang guna hujah jika YB Fadhli Shaari menentang konsert Billie Eilish, Justin Bieber dan artis-artis antarabangsa yang lain, mengapa konsert di Kelantan tiba-tiba menjadi halal?

Jawapannya adalah garis panduan yang telah dinyatakan seperti di atas.

Sebagai contoh, konsert Billie Eilish tempoh hari langsung tidak mempunyai garis panduan. 

Bercampur lelaki dan perempuan. Saling sentuh menyentuh semasa bergembira menonton konsert yang sudah tentu membangkitkan hawa nafsu kepada jantina yang berbeza.

Malah ada portal berita yang menyebut: “Billie shows off her sensual personality when gyrated on the stage floor”. Perkataan ‘sensual’ dan ‘gyrated’ bererti aksi Billie Eilish pada masa itu mempunyai unsur rangsangan nafsu.

Dan salah satu lagu yang dimainkan berjudul ‘All the Good Girls Go To Hell’ yang mengandungi lirik: 

All the good girls go to hell
Cause even God herself has enemies
And once the water starts to rise
And heaven’s out of sight
She’ll want the devil on her team.

Sudah pastinya, persembahan yang sebegitu melampau dan lirik lagu yang jelas bermain-main soal ketuhanan tidak akan diizinkan untuk dipersembahkan di Kelantan.

Sekali lagi ditegaskan, garis panduan yang menjadi garis pemisah dan perbezaan antara konsert di Kelantan dan konsert-konsert di negeri lain yang tidak mempunyai garis panduan.

Kelantan menjadi penanda aras

Hikmah di sebalik isu konsert di Kelantan ini menjadi buah mulut perbincangan adalah rakyat Malaysia mula sedar kesederhanaan Kerajaan Kelantan dalam menguruskan rakyat.

Membenarkan tidak sehingga meliarkan. Mengawal dan memantau tidak sehingga mengharamkan.

Itulah formula asas pendekatan politik Islam yang sesuai dengan konsep ajaran Islam yang tidak bersifat melarang semata-mata, tetapi bersifat membenarkan bersama sempadan dan kawalan.

Benarlah kata pemerhati politik, Kelantan sentiasa akan menjadi rujukan dalam soal politik dan pentadbiran.

MUHAMMAD NABIL ZULKIFLI
Darulnaim Research Centre – HARAKAHDAILY 19/9/2022

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Al-hamdulillah, semoga berkembang ke seluruh Malaysia. Biar hantu-iblis bertempiaran lari..

Undilah PAS dan rakan kumpulannya!

PERHATIAN: NO TELEFON IBNU HASYIM.COM TERKINI 014-400 2015

1 comment:

Unknown said...

Semoga Allah membuka hati rakyat kelantan. InsyaAllah rakyat kelantan akan jadi seperti zaman pemerintahan khalifah umar abdul aziz. Tiada yg nk terima zakat.. InsyaAllah pas boleh..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails