Saturday, September 24, 2022

CNN Batal interbiau Presiden Iran, bila diminta bertudung. Biadap?

Ebrahim Raisisebelumnya dikenal sebagai Ketua Hakim Iran, telah terpilih sebagai Presiden Iran dalam pilihan raya Sabtu, 19 Juni 2021.

Wartawan CNN, Christiane Amanpour, batal wawancara dengan Presiden Iran Raisi kerana diminta bertudung (Sumber foto: Twitter @amanpour)

KL/IH: Wartawan CNN Christiane Amanpour membatalkan temu bual dengan Presiden Iran Raisi kerana menuntut dia memakai tudung. Dia menjelaskan di Twitter bahawa dia menyampaikan ini, dan ia juga mengenai protes baru-baru ini di Iran selepas seorang wanita muda.

Presiden Iran Raisi berada di New York di hadapan Perhimpunan Agung PBB. CNN telah menjadualkan temu bual dengannya selepas beberapa minggu rundingan. Ini akan menjadi pertemuan pertama presiden di bumi AS.

Tidak ada tradisi di AS

"Saya bersedia untuk wawancara TV," tulis Amanpour di Twitter. “Tetapi empat puluh minit kemudian, ketua kampung masih belum datang. Seorang pembantu datang ke hadapan dan bertanya sama ada saya mahu bertudung, sempena bulan Muharram dan Safar. Saya menolak dengan sopan kerana di AS tidak ada undang-undang atau tradisi di sini. memakai hijab."

Amanpour menambah bahawa presiden Iran lain tidak pernah memintanya memakai tudung apabila dia bekerja di luar Iran. Kemudian pembantu itu menjelaskan kepada Amanpour bahawa tanpa hijab satu temu bual tidak dapat dijalankan.

“Saya ulangi bahawa saya tidak boleh bersetuju dengan ini dan kami melarikan diri,” tulis wartawan Britain-Iran kelahiran London yang kerap bertudung di negara-negara Islam melaporkan di Twitter.

Semangat dan kritikan

Di media sosial, Amanpour menerima pujian dan kritikan atas keputusannya meninggalkan tarikh temu duganya.

"Peluang unik untuk menyoal presiden mengenai protes telah terlepas," tulis seorang pengguna. Yang lain memuji keputusan itu dan merujuk kepada laporan bahawa wanita di Iran membakar tudung untuk membantah kematian seorang wanita yang ditangkap oleh kumpulan moral Iran.

Biadap

Biadap? Siapa sebenarnya yang biadap dan fanatik tidak menghormati tamu berbeza agama atau cara fikir?
(IH)

Undilah PAS dan rakan kumpulannya!

PERHATIAN: NO TELEFON IBNU HASYIM.COM TERKINI 014-400 2015

2 comments:

Anonymous said...

Foto terbaru Jho Loh berada di Macau.

PDRM dah hantar red notis ke INTERPOL ke atau saja nak goreng mamak nak geli geli kan rakyat Malaysia...!? kanina ci bbaii looh.!!

Wartawan Tom Wright dan Bradley Hope mendedahkan satu foto terbaharu didakwa menunjukkan keberadaan ahli perniagaan dalam buruan, Low Taek Jho atau Jho Low di sebuah pusat membeli belah di Macau, China.

Menurut Bradley, foto tersebut diterima daripada penyiasat persendirian yang merakam gambar Jho Low memakai baju berwarna oren yang membelakangkan kamera.

Bradley berkata, penyiasat persendirian itu turut menunjukkan sebuah foto yang mendedahkan wajah Jho Low pada ketika itu namun beliau tidak dibenarkan untuk berkongsikan gambar berkenaan atas sebab tertentu.

“Jelas sekali terdapat masa yang berbeza apabila Jho Low menjadi individu yang sangat dicari kerana usaha ingin mendapatkan semula wang (telah diseleweng daripada 1 Malaysia Development Berhad (1MDB).

Zety dan Taufik bulan lepas jumpa di Bangsar Shopping Mall. Nak kena hantar interpol tangkap jugak ka...!?

#dahmacamcilanat

Anonymous said...

MET pun dah pandai main politik. MET pun tak leh pakai jugak


Dah Macam Cilanat


Apabila parlimen dibubarkan, PRU-15 boleh diadakan dalam masa 60 hari. Ini bermakna tarikh PRU-15 boleh dipilih setelah berbincang dengan pihak Jabatan Meteorologi Malaysia (MetMalaysia) yang arif berkenaan banjir dan sebagainya.

MetMalaysia meramalkan negara mengalami hujan lebat berterusan mulai pertengahan November yang mendorong kepada banjir besar pada penghujung bulan itu. Kebiasaannya banjir hanya berlaku dalam masa dua minggu sahaja.

#METmainpolitikatok

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails