Monday, August 22, 2022

Selidik isi kemenangan -Presiden PAS. Melayu/Islam perlu 2/3.

 


1. Buat penyelidikan universiti untuk isi kemenangan – Presiden PAS

KUALA LUMPUR: Mahasiswa diharap melakukan penyelidikan di universiti dengan tujuan agar kajian itu dapat dimanfaatkan dalam mengisi kemenangan Islam iaitu dilaksanakan dalam pemerintahan negara, bukan semata-mata untuk kelayakan memperolehi ijazah.

Presiden PAS, Tan Sri Tuan Guru Abdul Hadi Awang menyuarakan seruannya itu di hadapan 3,000 mahasiswa pada Konvensyen Mahasiswa Negara 2022 yang bertemakan ‘Membangun Siswa Demi Negara’ di Wisma Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia, Puchong, kelmarin.

“Saya dah berjumpa dengan pensyarah-pensyarah. Minta pensyarah-pensyarah kena tolong anak murid dia buat research. Research tentang ekonomi, research tentang sosial, research tentang apa. 

“Buat research, kita laksanakan bila kita memerintah. Di sini kita melihat bagaimana orang Barat, dia hantar penyelidik di seluruh negeri Islam, buat research. Balik negeri-negeri dia gunakan untuk manfaat dia.

“Jadi kita mahu pengajian tiap-tiap mahasiswa ni, apa bidang dia, biar betul-betul mendalami bidang itu. Kerana tiap-tiap lapangan ini fardu kifayah. Jangan fardu kifayah macam orang tua-tua faham sembahyang mayat saja. Ha tak boleh. 

“Semua jurusan itu fardu kifayah yang kita mesti mendalami bidang masing-masing. Dan research yang kita buat bukan untuk dapat ijazah, untuk mengisi kemenangan Allah Taala beri kemenangan. Ini sangat penting,” ujarnya memotivasikan.

Beliau dalam sesi dialog itu juga menyeru agar para mahasiswa mendekati rakan-rakan mahasiswa lain untuk memahamkan mereka mengenai politik dan membina pengaruh ke pelbagai kelompok untuk menyedarkan tanggungjawab berpolitik. 

Tuan Guru juga membangkitkan semangat anak-anak muda tersebut untuk sentiasa membaca dan menulis kerana ia adalah petunjuk kepada orang yang selalu berfikir pelbagai perkara sama ada isu atau kehidupan.

“Bila ada satu isu maka saya tulis mengikut isu itu. Ha… macam-macam isulah. Isu politik, isu anak muda, isu macam-macam. Dengan sebab itulah tulisan HarakahDaily itu banyak isu berdasarkan kepada masalah-masalah semasa. Masalah semasa. 

“Tuhan jadikan macam asam garam untuk menulis kata orang kalau duduk saja, jadi pening, duduk saja dia pening. Bila kita memikir ini tak keluar yang kita mikir ini jadi pening kepala. Jadi dengan kita tulis itu hilang peninglah. Kita keluarkan luahkan apa yang kita fikir ini satu cara.

“Termasuklah masa saya di hospital, berlaku pembedahan jantung dalam keadaan yang tenat, nak hilangkan sakit itu, saya pasang kaset mengaji Quran. Daripada awal sampai habis 30 juzuk. Jadi tiap-tiap dengar Quran itu, mari fikir-fikir, tulis, tulis.

“Kalau tak tulis jadi berlonggok dalam kepala jadi pening. Jadi macam itulah. Macam orang ketagihlah makan budu tak tengok budu tak sedap. Tapi daklah macam budu itu wallahuaklam,” kongsi beliau.

Turut dikongsinya adalah pelbagai kisah dalam menyampaikan dakwah secara berhikmah dengan pelbagai pendekatan yang menatijahkan penerimaan manusia kepada Islam atau berubah menjadi baik. – HARAKAHDAILY 22/8/2022


2. PRU15: Calon Melayu-Islam perlu menang majoriti dua pertiga 


BUKIT GANTANG: PRU15 perlu dimenangi dengan majoriti dua pertiga oleh Ahli Parlimen Melayu-Islam, sekali gus memerlukan permuafakatan bersungguh-sungguh daripada PAS, Umno dan BERSATU bagi mencapai matlamat tersebut.

Timbalan Ketua Pemuda PAS Malaysia, Ustaz Afnan Hamimi Dato’ Taib Azamudden yang juga Setiausaha Politik Menteri Besar Kedah berkata, biarpun pahit agenda penyatuan ummah antara parti politik dan kumpulan-kumpulan Melayu-Islam tetap perlu diteruskan.

Memetik kajian satu badan penyelidikan, QGen Analysis, beliau memberitahu, 95 peratus pengundi baru dalam kalangan anak muda mahu mengundi bagi menunaikan tanggungjawab mereka sebagai pemilih dan rakyat negara ini.

“Maknanya mereka teruja nak mengundi kali pertama untuk memilih siapa jadi kerajaan dan pemimpin mereka. Di atas kesediaan mereka itu, kita perlu masuk mengisi kekosongan. Perkenalkan PAS, beri penerangan.

“Jelaskan parti mana yang tegas mengikut syariat Islam dan berintegriti. Mereka perlu tahu,” ujarnya merasmikan Majlis Pelancaran Jentera Pilihan Raya Pemuda PAS di Pusat Tarbiyah PAS Perak, Air Kuning, di sini semalam.

Menurut beliau, dengan pertambahan pengundi baru di Perak yang semakin meningkat dalam kalangan anak muda setiap bulan, Jentera Pilihan Raya Pemuda PAS perlu bersedia dengan segala strategi memenangi hati golongan itu.

Sementara itu, Pengarah Pilihan Raya Pemuda PAS Perak, Nurhafizul Badrul Hisham berkata, pelancaran ini bagi menunjukkan kesediaan Pemuda PAS menghadapi PRU15 akan datang.

“Kita mahu himpunan ini memberikan tenaga dan semangat memenangkan PAS dalam PRU15 yang dijangka akan diadakan pada hujung tahun ini.

“Pulang ke kawasan masing-masing nanti, susun jentera, gerakkan strategi menangi hati pengundi muda, kukuhkan kesatuan dan jaga hubungan kita dengan Allah,” katanya lagi yang juga merupakan Timbalan Ketua Pemuda PAS Kawasan Teluk Intan.

Pada perhimpunan tersebut, turut dilancarkan gimik penyerahan bendera kepada setiap 24 Pemuda PAS Kawasan dan entiti-entiti di bawah Dewan Pemuda PAS sebagai simbolik kesiapsiagaan pemuda PAS menghadapi PRU15.

Turut hadir menyampaikan ucapan, Pesuruhjaya PAS Perak, Razman Zakaria dan Pengarah Pilihan Raya PAS Perak, Mohd Fakhrudin Abd Aziz serta Ketua Pemuda PAS Perak, Hafez Sabri. – HARAKAHDAILY 22/8/2022

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Sila buat penyelidikan universiti untuk isi kemenangan – Presiden PAS.

Dalam PRU15 ini, calon Melayu-Islam perlu menang majoriti dua pertiga.

Mari kita sama-sama doakan, insya Allah!


Undilah PAS dan rakan kumpulannya!

PERHATIAN: NO TELEFON IBNU HASYIM.COM TERKINI 014-400 2015

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails