Wednesday, August 24, 2022

Rasuah, tingkat tadbir, skandal k'jaan lama & halang PH.

 


1. Usaha Kelantan cegah rasuah, tingkat tadbir urus berintegriti

KERAJAAN Negeri Kelantan yang diterajui PAS mengekalkan rekod cemerlang dalam pengurusan dan pencegahan rasuah melalui pentadbirannya, termasuk kalangan para pemimpin politik parti dan ini telah sedia diketahui umum.

Kelantan sejak itu membuka 8 hari seminggu dan 25 jam sehari untuk Badan Pencegah Rasuah (BPR) suatu ketika dahulu dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) namanya kini menyiasat apa sahaja salah laku, sekiranya ada. 

Itu tanda Kelantan serius dan bersungguh-sungguh memberi kerjasama untuk menghapuskan rasuah. Siapa yang berbuat salah, silakan ambil tindakan yang sewajarnya kepada pelaku itu. Begitu telusnya negeri ini.

Bahkan perakuan tersebut turut diterima Kelantan dalam bentuk pengiktirafan Pensijilan Malaysian Standard MS ISO 37001:2016 – Pengurusan Sistem Antirasuah daripada SIRIM QAS International Sdn Bhd.

Polisi-polisi dan garis panduan telah dirangka dalam menerangkan dasar semasa mengenai peraturan serta larangan terhadap sebarang aktiviti berbentuk rasuah, penyelewengan dan salah guna kuasa. 

Pelaksanaan polisi antirasuah ini menetapkan garis panduan ke atas pegawai dan kakitangan dalam Pejabat SUK Kelantan agar dapat mengurangkan risiko rasuah.

Inisiatif ini juga telah dipanjangkan kepada rakan perniagaan iaitu pembekal, kontraktor dan jabatan atau agensi yang mempunyai urusan serta kepentingan dengan Pejabat SUK Kelantan.

Antara polisi-polisi yang dimaksudkan adalah sebagaimana berikut iaitu Polisi Antirasuah; Polisi Hadiah dan Polisi Pemberi Maklumat di mana ia berjaya mendapatkan kelulusan akreditasi daripada pihak tersebut.

Hasil daripada itu juga, Pelan Antirasuah Kelantan (KACP) 2020-2024 telah dibangunkan di peringkat Kerajaan Negeri Kelantan selaras Pelan Antirasuah Nasional (NACP 2019-2023) yang menggantikan pelan terdahulu iaitu Pelan Integriti Nasional (PIN) 2004. 

Pelan ini bertindak sebagai suatu kerangka bagi transformasi ke arah Negeri Kelantan yang bebas rasuah di mana KACP ini juga dibangunkan bagi menggantikan Pelan Integriti Organisasi yang menjadi panduan untuk pelaksanaan program-program integriti berdasarkan strategi-strategi ditetapkan dalam PIO.

Pelan ini juga bertujuan untuk menetapkan sasaran lebih praktikal berdasarkan inisiatif yang akan diambil dalam menangani masalah rasuah, integriti dan tadbir urus dalam tempoh lima tahun.

Dalam usaha untuk meningkatkan kecekapan dan ketelusan dalam menjalankan tugas yang diamanahkan, Kerajaan Negeri Kelantan amat serius dalam menangani isu pelanggaran integriti, rasuah, salahguna kuasa dan penyelewengan yang melibatkan penjawat awam Negeri Kelantan.

Kerajaan Negeri Kelantan juga melalui KACP tidak hanya menangani gejala rasuah, tetapi termasuk kelemahan tadbir urus dengan segera serta mewujudkan sistem pentadbiran organisasi berintegriti tinggi demi kestabilan organisasi dan kesejahteraan rakyat. 

Ini adalah kerana rasuah dan kelemahan tadbir urus telah membawa banyak kepincangan dan memberi kesan buruk kepada negara termasuk jabatan atau agensi kerajaan, sebaliknya mengembalikan kestabilan dan kepercayaan terhadap kerajaan.

Bagi mencapai matlamat itu, Kerajaan Negeri Kelantan telah menetapkan matlamat yang jelas untuk mencapai visi KACP iaitu ke arah pentadbiran Negeri Kelantan yang berintegriti dan bebas rasuah. 

Ianya adalah selaras dengan aspirasi kerajaan untuk dikenali kerana integriti dan bukannya rasuah.

MOHD HUSHAIMI HUSSIAN
Darulnaim Research Centre – HARAKAHDAILY 23/8/2022


2. Lebih banyak skandal kerajaan lama akan didedah 

Ketua Pemuda Perikatan Nasional (PN), Ahmad Fadhli Shaari. - Foto Rizal Tahir

KOTA BHARU: Rakyat Kelantan, terutama anak muda akan berhadapan dengan Umno dan Barisan Nasional (BN) bagi mempertahankan negeri itu pada Pilihan Raya Umum (PRU) Ke-15.

Ketua Pemuda Perikatan Nasional (PN), Ahmad Fadhli Shaari, berkata pihak berkenaan (BN) begitu berhasrat untuk merampas Kelantan pada PRU akan datang.

“Nak rampas Kelantan pun, jaga lah dulu negeri anda tu.. baik baik. Ini datang Kelantan, ada pemimpin utama Umno sebut umum nak rampas,” ujarnya.

Beliau berkata demikian ketika Himpunan Anak Muda Kelantan sempena ulang tahun ke-2 PN di Kelantan yang diadakan di Dataran Warisan Stadium Sultan Muhammad Ke-1V, hari ini.

Ahli Parlimen Pasir Mas itu difahamkan berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Ketua Penerangan Umno, Shahril Sufian Hamdan menerusi hantaran di laman Facebook, hari ini.

Menurut Shahril Sufian, sudah tiba masa Kelantan melakukan perubahan selepas 32 tahun negeri itu ditadbir oleh PAS.

Ahmad Fadhli berkata, rakyat negara ini diminta tidak lagi memberi kemenangan secara solo pada Umno dan BN kerana mereka akan melakukan ‘perangai lama’ dalam negara jika kuasa diberi pada mereka.

Katanya, banyak lagi kes pemimpin parti itu berlaku ketika memerintah negara sebelum ini akan didedahkan bukan hanya projek Kapal Tempur Pesisir (LCS) bagi kegunaan Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) yang bernilai lebih RM6 bilion.

“Rakyat mesti tahu apa yang dah jadi terhadap wang negara yang hangus begitu sahaja berhubung projek tersebut.

“Tak apalah nak sangat serang PAS, kita teruk (asak) sampai rapat dinding,” ujarnya.

Beliau memberitahu, PAS kini berhadapan dengan dua serangan, iaitu Umno-BN dan Pakatan Harapan, namun PH di Kelantan tidak kuat tetapi adat berlawan, tetap perlu diberi tumpuan. – HARAKAHDAILY 21/8/22

3. PH timbulkan banyak ketegangan, mesti dihalang berkuasa 

BAGAN SERAI: Pakatan Harapan (PH) mesti dihalang daripada kembali berkuasa kerana pengalaman 22 bulan pentadbiran mereka telah menimbulkan banyak ketegangan dalam masyarakat majmuk negara ini.

Pesuruhjaya PAS Negeri Perak, Razman Zakaria berkata, tiada cara lain menyekat koalisi itu secara demokratik melainkan formula seperti dinyatakan Presiden PAS iaitu dengan agenda perpaduan ummah.

Menurut beliau, Tan Sri Tuan Guru Abdul Hadi Awang meletakkan penegasan betapa perkara itu mesti dipimpin parti Melayu-Islam di mana terbesar ketika ini ialah PAS, Umno dan BERSATU untuk merealisasikannya.

Beliau yang juga Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Perak dan ADUN Gunung Semanggol mengulangi perkara itu selepas menyempurnakan Majlis Penyerahan Sumbangan Kasih Suri Keluarga Malaysia di Dewan Dato’ Zainal Abidin Zin, di sini hari ini.

Tegasnya juga, dengan mengekalkan permuafakatan penyatuan itu sahaja yang membolehkan PAS, Umno dan BERSATU untuk bersama membentuk dan mempertahankan serta mempunyai hubungan baik dalam kerajaan.

“Setakat hari ini, kenyataan-kenyataan pemimpin Umno di seluruh negara termasuk di Perak seolahnya mereka nak bergerak solo. Jika mereka tetap hendak bergerak solo, kami PAS mungkin terpaksa teruskan dengan gerakan kita.

“Kita akan teruskan kerja-kerja dan menghadapi pilihan raya bersama dengan Perikatan Nasional iaitu bersama BERSATU dan GERAKAN. Kita PAS bersedia untuk sebarang situasi,” beritahu beliau.

Seramai 213 penerima mendapat tajaan Razman untuk membuka akaun i-Suri Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) yang membolehkan mereka menerima bantuan caruman tambahan RM480 dari Kerajaan Persekutuan.

Tajaan RM12,780 diserahkan kepada pihak KWSP itu menjadikan nilai sebanyak RM115,020 pula diperuntukkan kerajaan bagi para penerima yang terdiri daripada suri rumah tangga dalam DUN ini. – HARAKAHDAILY 21/8/2022

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Cegah rasuah, tingkat tadbir, dedah skandal kerajaan lama dan mesti halang PH berkuasa.

Ya terus gerak, insya Allah!

Undilah PAS dan rakan kumpulannya!

PERHATIAN: NO TELEFON IBNU HASYIM.COM TERKINI 014-400 2015

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails