Monday, August 22, 2022

Anjur konsert X hormat Islam.. & bangkang dengan ilmu.

 


1. Penganjuran konsert tidak hormati Islam agama rasmi Malaysia

PUCHONG: PAS tetap dengan pendirian penganjuran konsert nyanyian yang melalaikan tidak selari dengan Perkara 3, Perlembagaan Persekutuan, walaupun setelah dituduh sebagai kepolisan moral rakyat.

Ketua Pemuda PAS, Ahmad Fadhli Shaari berkata bukan kehendak pihaknya untuk menyentuh moral orang lain, namun pihak lain perlu menghormati Islam sebagai agama majoriti umat Islam di Malaysia.

“Apabila PAS meletakkan (mempunyai) tanggungjawab dalam berpolitik, politik kita haruslah mendapat keredhaan Allah SWT. Itu yang paling penting.

“Jadi apabila timbul soal konsert dan sebagainya, kita perlu ingat negara ini mempunyai Perlembagaan Persekutuan. Perkara 3 menyebut, Islam adalah agama Persekutuan,” katanya.

Justeru kata Ahli Parlimen Pasir Mas itu, sebarang perkara perlu dirujuk tindakannya sama ada selari dengan Islam.

Beliau berkata demikian dalam sidang media Konvensyen Mahasiswa Malaysia 2022, di Wisma LKIM, di sini, hari ini.

Turut hadir Naib Presiden PAS, Senator Datuk Idris Ahmad.

Beliau juga berpendapat bahawa konsert nyanyian sedemikian tidak sesuai dengan Rukun Negara, iaitu Kepercayaan kepada Tuhan, sebagai suatu asas.

Dituduh PAS ketandusan idea kerana menegur penganjuran konsert nyanyian, Ahmad Fadhli meminta pihak yang mendakwa sedemikian menonton ucapan dan perbahasan Ahli Parlimen daripada PAS di Dewan Rakyat.

Katanya, Ahli-ahli Parlimen daripada PAS begitu aktif mengambil bahagian dalam perbahasan

“Kadang-kadang orang kata sebegini kerana datangnya daripada parti yang mutu perbahasan Ahli Parlimen mereka sendiri pun apabila di dalam Parlimen, tidak membawa idea, tetapi membawa sampah ke dalam Dewan Rakyat.

“Jadi saya fikir orang-orang seperti ini, mereka perlu cermin diri mereka untuk melihat prestasi Ahli Parlimen mereka,” katanya.

Semalam, sebuah portal berita dalam talian melaporkan Ketua Pemuda DAP, Dr Kelvin Yii telah menyelar Pemuda PAS kerana menyeru umat Islam menentang penganjuran konsert dan menyebutnya sebagai satu bentuk kepolisan moral.

Dr Kelvin Yii berkata demikian mengulas kenyataan Ahmad Fadhli yang menganggap penganjuran konsert-konsert secara bertalu-talu adalah kerja gila yang menjemput kemurkaan Allah SWT.

“Hentikan kerja-kerja begini. Jangan dicabar emosi umat Islam. Pihak berwajib mohon dengar suara umat Islam sebelum datang kemurkaan Allah SWT.

“Ini bukan soal parti politik, bukan soal kecenderungan politik partisan, ini soal agama. Umat Islam perlu bersatu hati menentang,” katanya.

– HARAKAHDAILY 20/8/2022


2. Membangkang dengan ilmu, negara tidak akan bankrap 
SATU salah faham dengan konsep peranan pembangkang adalah kita menganggap kerja pembangkang adalah membangkang semua kerja buat kerajaan. Tanpa melihat apa yang telah dikerjakan kerajaan.

Ini adalah satu persepsi yang perlu diperbetulkan. Pembangkang bukan sekadar membangkang, namun pembangkang berperanan sebagai mekanisme semak imbang.

Antara kelemahan utama Pakatan Harapan adalah mereka tidak berobjektif dan tidak matang dalam membangkang. Kaedah bumi hangus iaitu menyerang segala kerja buat kerajaan daripada parti lawan tanpa melihat gambaran keseluruhan implikasi kepada keadaan negara adalah satu perbuatan yang perlu dihentikan.

Antara isu utama yang menjadi mangsa kepada mentaliti menyondol PH adalah soal kedudukan ekonomi dan kewangan negara. Beberapa dakwaan mereka yang hanya berasaskan Populisme sebenarnya memberi kesan besar kepada keyakinan pelabur untuk datang melabur ke Malaysia. 

Dan inilah antara fenomena yang berlaku pasca PRU-14 apabila serangan demi serangan PH terhadap Kerajaan Malaysia yang merupakan kerajaan tadbiran mereka sendiri telah membawa persepsi bahawa kedudukan ekonomi negara benar-benar berada dalam keadaan kritikal.

Selain itu beberapa projek infrastruktur yang telah digerakkan kerajaan sebelum itu telah dihentikan tiba-tiba tanpa kerja buat yang kemas. Hasilnya negara kerugian dari segi masa dan wang apabila ada projek yang dihentikan telah melanggar kontrak sepertimana dirancang. Antara mangsanya adalah projek ECRL dan HSR di Johor.

Baru-baru ini, apabila Sri Lanka terpalit dengan krisis ekonomi gara-gara pengurusan yang korup. Beberapa pemimpin pembangkang iaitu PH bangkit dengan senjata Populisme mengatakan nasib Malaysia akan menjadi seperti Sri Lanka.

Sekali lagi sentimen bulldoze dan tidak cermat dalam membangkang ditonjolkan PH. Sedangkan perkara tersebut adalah tidak berasas.

Hal ini dibuktikan apabila ekonomi Malaysia yang mencatatkan pertumbuhan kukuh sebanyak 8.9 peratus pada suku kedua 2022. Bagaimana perkara ini boleh dicapai jika tidak kerana dasar monetari dan keputusan kerajaan untuk membuka sektor ekonomi serta sempadan negara. Hal ini sekali gus memberikan keyakinan kepada pelabur untuk terus melabur dalam Malaysia.

Cuba kita bandingkan dengan negara-negara sekeliling, KDNK Singapura adalah 4.4 peratus Indonesia 5.4 peratus, Filipina 7.4 peratus. Bahkan Malaysia lebih baik berbanding negara maju dunia seperti Amerika Syarikat 1.6 peratus, Kesatuan Eropah 4 peratus, China 0.4 peratus dan Korea Selatan 2.9 peratus.

Malahan dari segi pengangguran juga seperti diumumkan lebih awal, negara telah pun dapat mengurangkan kadar pengangguran daripada 4.3 peratus kepada 3.8 peratus.

Dalam keadaan negara lain bertumbuh perlahan, negara kita masih ada sinar cahaya untuk maju ke hadapan.

Permainan politik yang membangkang dan melabel tanpa asas yang kukuh bukanlah satu amalan politik yang baik. Kita perlu melihat implikasi bangkangan kita apakah ia memberi kesan signifikan kepada imej Malaysia sebagai sebuah negara. Janganlah hanya kerana perseteruan politik, kita menaruh nasib Malaysia di peringkat antarabangsa seperti tiada nilai.

“Moving Forward”

PROFESIONAL ISTIQAMAH – HARAKAHDAILY 15/8/2022

Undilah PAS dan rakan kumpulannya!

PERHATIAN: NO TELEFON IBNU HASYIM.COM TERKINI 014-400 2015

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails