Saturday, March 12, 2022

‘Pemuda Semabul’ – Kelantan makmur 32 tahun tanpa Umno

 

KETUA Pemuda Umno Kelantan kelihatan sedikit keliru. Atau bolehkah saya sebut sebagai ‘semabul’? Dia orang Kelantan, dia faham maksud kata itu.

Menyebut ‘Singapura dianggap bertuah dan bernasib baik kerana tidak ada parti PAS di negara itu sama ada sebagai pembangkang atau parti perosak’ adalah satu bukti nyata dia sedang semabul.

PAS pembangkang? Sedarkah dia bahawa Parti Islam ini sedang menjadi rakan koaliasi bersama Kerajaan Keluarga Malaysia di Putrajaya saat ini? Tanpa PAS berdiri bersama, Umno tidak mampu menjawat apa-apa jawatan di sana.

Sedarkah juga dia bahawa kalau dalam konteks Kelantan, setelah Umno negeri ‘memutuskan’ hubungan dalam Muafakat Nasional, maka merekalah secara ‘default’ menjadi pembangkang kembali di sini? 

Selama 31 tahun menjadi pembangkang, kita ajak sekejap bersama duduk sebumbung, sebab kesian, selepas setahun mereka keluar sendiri. Balik asal jadi pembangkang. Biarlah. Jadi, kenapa fikirannya celaru begitu?

Yang keduanya, beliau menyebut, “PAS dalam keadaan sangat terdesak ketika ini dan terpaksa sedaya upaya mencari kesalahan Umno berikutan populariti yang lebih tinggi berbanding Perikatan Nasional (PN) yang disertainya semakin merosot di mata rakyat”. 

Ah, ini juga bukti kedua ‘kesemabulan’ yang sedang berlaku. PAS tidak perlu mencari salah Umno, kerana rakyat telahpun menghukum Umno dalam PRU-14 dahulu kerana kesalahan dan kekhilafan mereka kepada marhaen sudah cukup banyak. Rakyat sudah pandai dan tahu menilai.

Apatah lagi kesalahan-kesalahan beberapa pimpinan utama ‘Kluster Mahkamah’ mereka yang telahpun dibuktikan salah di mahkamah. Ini semua bukan kerja PAS untuk mencari salah mereka. Tetapi undang-undang utama dalam negara yang membuktikan mereka melakukan kesalahan.

Jadi, kadang-kadang bila orang tua bercakap, kita budak budak diam sahajalah. Tidak semua yang orang lama sebut, kita perlu sangkal. Yang nampak kurang cerdiknya bukan orang, tapi kita. Yang masih ‘semabul’. 

ANAS KARIMI AHMAD THANI
Darulnaim Research Centre – HARAKAHDAILY 10/3/2022

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails