Friday, February 18, 2022

Siri TV 30 episod pejuang Islam, Hamas memerangi Israel..

 

HALAMAN HIBURAN

Siri TV Hamas memuliakan perjuangan menentang Israel

BEIT LAHIYA, Genting Gaza: Pejuang Palestin bergegas keluar dari sebuah terowong dan menyerang sebuah kereta kebal Israel pada siang hari ketika tembakan dan letupan bergema di seluruh sempadan Gaza.

Ini bukan satu lagi perang yang meletus antara penduduk Palestin dan regim zionis, Israel tetapi merupakan adegan aksi dalam satu babak yang dirakamkan untuk siri TV, Qabdat al-Ahrar (Fist of the Free) yang diterbitkan oleh saluran media, Al-Aqsa di bawah kendalian  Hamas. 

Siri TV 30 episod itu menampilkan kumpulan pejuang Islam, Hamas sebagai wira yang memerangi pencerobohan tentera Israel yang lebih lengkap bersenjata. 

Plotnya berkisar tentang operasi pencerobohan Israel pada tahun 2018 di Semenanjung Gaza yang mengakibatkan kematian tujuh pejuang Hamas dan seorang pegawai tentera Israel. Sejak 2008, pejuang Hamas sudah empat kali terlibat dalam medan perang menentang kekejaman tentera Israel di bumi Palestin itu.

Namun tidak seperti drama terbitan Israel, Fauda yang menampilkan plot yang lebih kurang sama, Fist of the Free sebaliknya berkemungkinan tidak akan disiarkan di Netflix.

Ia berdasarkan kepada fakta bahawa Hamas yang menguasai Semenanjung Gaza, sebuah wilayah yang dianggap sebagai miskin dengan populasi berjumlah 2.3 juta penduduk itu  dilabelkan sebagai organisasi pengganas oleh Israel, Amerika Syarikat dan Kesatuan Eropah. 

Fist of the Free menggunakan khidmat pelakon dalam kalangan warga Palestin untuk melakonkan watak-watak bangsa Israel.

Fist of the Free merupakan filem (untuk siaran TV) terbaharu diterbitkan untuk siaran Al-Aqsa yang telah banyak membuat pelaburan dalam sektor penerbitan filem di tengah-tengah sekatan Israel yang melumpuhkan Gaza sejak kumpulan pejuang Islam itu merampas kuasa pada 2007.

Satu lagi fakta yang membezakan penerbitan siri TV Hamas daripada Israel ialah dari segi penampilan barisan pelakon.

Siri TV yang dihasilkan Israel sering menampilkan pelakon daripada golongan minoriti Arab-Israel di negara itu, namun produksi di Gaza sebaliknya tidak menggunakan khidmat sebarang pelakon Israel.

Barisan pelakon watak pejuang Islam Hamas dalam satu babak aksi Fist of the Free dirakam di lokasi penggambaran siri TV itu di Beit Lahiya, di utara Genting Gaza pada 3 Februari 2022. (FOTO AP)

Ini menyebabkan studio penerbitan Hamas terpaksa merekrut pelakon dalam kalangan warga Palestin bagi melakonkan watak-watak Israel, yang mendedahkan mereka kepada bahaya dikecam oleh penduduk Palestin di dunia realiti.

Salah seorang daripada pelakon terbabit ialah Jawad Harouda, berusia awal enam puluhan yang memiliki suara serak-serak  basah. Dia melakonkan watak ketua perkhidmatan keselamatan domestik Israel, Shin Bet Israel dalam Fist of the Free.

Salah satu babak aksi perang mencemaskan dalam Fist of the Free.
Menurut Harouda, bagi menghidupkan karakter lakonannya itu, dia ‘menyerapkan dirinya ke dalam skrip’ filem itu.

“Sesetengah wanita pasti akan melihat saya dan berdoa agar saya mati. Namun, saya akur dan gembira apabila ada yang membuat kecaman. Itu bermakna lakonan saya berjaya menghidupkan watak lakonan saya itu,” ujarnya.

Selain itu, dalam produksi Gaza, watak-watak Israel berdialog dalam bahasa Arab dan atas permintaan mufti atau ahli perundangan Islam Hamas, pelakon-pelakon wanita yang melakonkan karakter bangsa Yahudi perlu memakai hijab.

Fist of the Free bakal  ditayangkan menjelang bulan Ramadan yang akan disambut umat Islam  bermula 3 April ini. – Arab News

3 comments:

Anonymous said...

22 bulan Jantan' BN@ Bossku berdiri tegak sebagai pembangkang. Sepatutnya BN@Bossu yamg minta tangguh tapi parti pemerintah yang mohon tangguh pada Sultan.

Walaupun beberapa pemimpin tertingginya diheret dan didakwa di Mahkamah olih Kerajaan Pakatan Harapan pimpinan Mahathir, namun, kegentaran mereka ini untuk menghadap Hakim di Mahkamah, langsung tidak terjejas, malahan, suara mereka semakin lantang dan berani. Sanggup sumpah laknat lagi.

Cuma segelintir pemimpin BN@Bossku yang hilang sifat jantannya mudah sangat telo sudah goyang seperti Tun dengan senang hati sambil gentel2 garu dan goyang telo labuhnya beri Pulau Batu Putih pada anak Cina Lee Kwan Yew di Singapura. Bahana menjadi barua DAP@LeeKawnYew.. puii

BN@Bossku tidak melakukan sebarang gerakan untuk menumbangkan Kerajaan Pakatan Harapan tetapi disebabkan sikap gelojoh dan gila kuasa Al Jubori Presiden PKR maka dikalangan komponen dalam Pakatan Harapan iaitu PKR ,DAP dan Amanah yang tidak sabar sabar mahu menobatkan Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri untuk menggantikan Mahathir.

Maka, strategi penyilangan kuasa untuk menafikan Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri telah dilakukan. Gerakan Sheraton mula digerakkan olih para pengkhianat mandat rakyat ini.

Kelompok yang ketuai olih Mahiaddin and the Gang bersama sama Azmin dan kelompok PKR nya secara senyap telah menawarkan "gencetan' terhadap BN/UMNO dan PAS untuk menafikan 'mandat dan pilihan rakyat" yang dipegang Pakatan Harapan.

Akhirnya Kerajaan Pakatan Harapan pimpinan Mahathir berkecai. Maka kali ini elok Anak Jantan' BN@Bossku pula wajib menurunkan Ismail Sabri demi menyelamatkan negara.

Bukan kuasa politik pihak tertentu perlu dijaga tetapi nasib rakyat dan masa depan negara adalah terlebih utama untuk diselamatkan.

Anonymous said...

Rakyat muak dgn abam yg hari hari mintak jawatan dari atok. Pagi petang siang malam abam rengek nak jawatan. Atok pulak ketagak tak nak bagi. Asyik gaduh dalam sekutu, bila masa nak urus negara. Rakyat didedahkan dengan episod perebutan kuasa. Gaduhnya sampai libatkan pengikut atok dan pengikut abam. Ini soal negara bukan soal main pondok pondok.

Jangan lupa yg rakyat beri mandat kerana percaya yang pakatan hancing adalah telus. Tapi rupanya dikencing oleh fitnah rekaan abam, eng guan, sabun. Tiga serangkai yang busuk.

Anonymous said...

Pesan pesan dan nasihat pada orang Melayu pasca PRU 15. Tolak pemimpin penganut Pluralisma Murtad dan pemimoin acah acah power Melayu Islamik.

Bila Atok boboi dan legasi nya nak mampos dolu dolu dalam Kerajaan BN@UMNO dan 2 kali Boboi diterajang masuk longkang dari kerusi MB Kedah. Kalah pula jawatan naib presiden dalam pemilihan UMNO maka Atok marah marah pada Bossku maka Tun mintak nyawa pada PKR@PH dan menjelekkan Tun kata DAP okeyy..

Bila Atok nak mati sebab tertebuk muka sendiri dalam Pakatan Harapan dolu tuh maka atok mintak nyawa skali lagi. Atok mintak nyawa pada orang Melayu semula dengan jadi acah acah power Melayu Islamik balik dan acah acah power jadi ultra Melayu dan acah acah bermusuh musuhan dengan Parti DAP@LeeKwanYew. Memoir ke 2 atok akan terbit Tun acah acah power kasi hantam sama DAP...!!

Kena ingat cepat cepat yer di mana fakta Tun masa jadi PM ke 7 ultra Melayu ini telah dibaruakan DAP@LeeKwanYew. Hasil jadi barua DAP@LeeKwanYew ialah Pulau Batu Putih yang timbul tenggelam pun Tun sanggup sedekah kan pada Singapura pada anak Lee Kwan Yew.... Sedangkan negara ada fakta untuk di kemukakan ke mahkamah antrabangsa

Fakta semua pemimpin utama dari utara ini ialah kesemua pulau pulau strategik negara depa pi sedekah pada orang asing. Depa juga cuba gadai akidah dng COMANGO Gereja , LGBT, Syiah dan Pluralisme Agama sambil acah acah power jadi ultra Melayu Islamik..

Maka akan mintak nyawa lah Tun kembali dan akan cuba tonjolkan diri sebagai PejWang acah acah power ultra Melayu Islamik semula.. puiii..!!

Momentum Acah acah power Melayu Islamik ini akan berterusan hingga lah PRU 15 untuk meraih sempati orang Melayu sambil atok berlakon air mata lagi teresak esak menangis hingga keluar air mata buayanya. Kunun nya demi orang Melayu sedangkan matlamat utama atok adalah utk selamatkan Boboi nya dan PejWang.

Bila dah dapat kuasa balik Tun akan buat buat buat lupa dan janji mula dicapati sambil kencing berdiri. Tak cukup dng janji dicapati amalan Tun selterusnya ialah menghina dan caci maki mengutuk bangsanya semula.

Tun akan maki hamun orang Melayu Pemalas, Melayu tak tahu berniaga (yg bodoh berniaga tu anak anak Tun )sambil bailout dan beri projek jota jota pada kroni Cina Malaysia berkiblat pada DAP@LeeKwanYew.

Dalam masa yg sama atok akan balilout perniagaan anak anak nya yang melingkup rugi sambil mengutuk dan menghina orang Melayu...!! Bila untung anak anak nya pandai berniaga, bila rugi suma mintak dibailout.. sebenarnya anak Tun lah yang bodoh bangang berniaga.

Masa itu orang Melayu kena lah ingat balik fakta Tun jadi barua DAP@LeeKwanYew dilantik jadi PM ke 7. Hanya dengan angkara seekor Cina Jho Low yg lesap jadi beruang dakwa ex IGP si Bedul lantikan Tun semua orang Melayu dibatuapi dan di adu domba.

Semua orang Melayu sesama bangsa Melayu berantakan bercakaran, berbunuhan sesama sendiri angkara seorang Cina bernama Jho Low.

Kalau Singaura Lee Kwan Yew lansung tak percaya pada orang Melayu Singapura, di Malaysia apa ke sial nya pemimpin Melayu terhegeh hegeh beri muka berlebih lebihan dalam urusan kerajaan pada kaum Lee Kwan Yew@Jho Low ini...!!?

Hanya dengan seekor Cina Jho Low saja semua bangsa Jho Low dari DAP@PAP di Singapura tumpang tepuk tangan sambil ketawa terbahak bahak guling guling bersama kaumnya melihat betapa kebodoh bangangan barua mereka terdiri pemimpin Melayu dlm PH ini bercakaran dan berantakan sesama Melayu.

Persoalan yg timbul bodoh sangat ker orang Melayu nih semua sektor nak bergantung harap pada kaum Jho Low@Lee Kwan Yew dalam semua bidang sedangkan Lee Kwan Yew lansung tak beri muka pada kaum Melayu Singapura dalam setiap urusan negara Singapura..!?

Sifir Tun ini mudah dibaca cari gaduh buat fitnah jijik sampai mati demi selamatkan si Boboi dan legasi Kerala ini. Tetapi ramai orang Melayu mudah lupa dan mudah termakan umpan gula gula beracun Tun ini..

Fakta Boboi 2 kali melingkup dari MB Kedah dan melingkup bertanding jawatan dalam UMNO, makna kata Boboi ini sangat mudah untuk dilingkupkan...!!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails