Friday, August 13, 2021

Mahiaddin ajak pembangkang kerjasama. DAP sambut tawarah.

 

1. Mahiaddin ajak pembangkang kerjasama, pastikan kleptokrat tidak kembali berkuasa.

Tan Sri Mahiaddin Md Yassin menawarkan kerjasama dengan pembangkang (yang dipercayai Pakatan Harapan) untuk membolehkan kerajaan yang ada mentadbir dengan majoriti yang cukup dan memastikan kumpulan kleptokrat tidak kembali berkuasa.

“Tujuan saya kemukakan cadangan ini ialah untuk membolehkan kerajaan terus berfungsi di waktu pandemik dengan sokongan bi-partisan di Parlimen.
“Pada masa yang sama, saya juga seperti anda semua, mempunyai tanggungjawab untuk tidak membiarkan kumpulan kleptokrat memerintah jika kemelut politik ini tidak diselesaikan segera,” kata beliau.

Pembangkang yang dimaksudkan beliau dipercayai Pakatan Harapan dan penyokong mereka kerana beliau juga menyebut “tidak membiarkan kumpulan kleptokrat memerintah” yang dipercayai ditujukan kepada pemimpin Umno.

“Saya akan mengeluarkan jemputan rasmi kepada semua pimpinan parti politik untuk menghadiri perbincangan ini.
“Saya bersedia untuk mendengar pandangan mereka berhubung cadangan ini,” kata beliau.

Tujuan beliau kemukakan cadangan itu ialah untuk membolehkan kerajaan terus berfungsi di waktu pandemik dengan sokongan bi-partisan di Parlimen.
Jelas Mahiaddin, sekiranya cadangan kerjasama bi-partisan ini dipersetujui, beliau akan memanggil Sidang Khas Dewan Rakyat untuk membentangkan usul undi percaya kepada Perdana Menteri dalam masa terdekat.

“Saya memberi jaminan bahawa saya akan mengambil tindakan yang terhormat dan berperlembagaan dalam menyelesaikan kemelut politik yang berlaku pada masa ini.
“Keutamaan saya hanyalah untuk memastikan kerajaan terus berfungsi dengan baik untuk menangani pandemik dan memulihkan negara,” katanya dalam perutusan khas petang tadi.

Antara cadangan yang dikemukakan Mahiaddin iaitu membentangkan untuk kelulusan Parlimen penambahan siling Dana COVID-19 sebanyak RM45 bilion dari RM65 bilion seperti yang diluluskan oleh Parlimen tahun lalu kepada RM110 bilion.
Sebelum ini, Pakatan Harapan menggesa agar dana COVID-19 sebanyak RM45 bilion perlu diberikan khususnya kesihatan dan menambahbaik bantuan kepada rakyat dan menyokong kelangsungan perniagaan.

2. MP DAP minta parti politik bincang tawaran Mahiaddin
Ahli Parlimen DAP, Ong Kian Ming mencadangkan agar semua parti politik duduk berbincang segera bagi mengkaji cadangan yang dikemukakan oleh Perdana Menteri Tan Sri Mahiaddin Md Yassin.

“Saya fikir semua parti politik berbincang segera apakah segala syarat-syarat ini diterima atau tidak,” kata ahli parlimen Serdang itu menerusi twitternya.

Mahiaddin dalam ucapan khasnya jam 6 petang tadi menawarkan agar pembangkang menyokong kerajaan beliau dalam undi percaya dan beliau akan memastikan kleptokrat tidak kembali berkuasa.

Pembangkang yang dimaksudkan beliau dipercayai Pakatan Harapan dan penyokongnya kerana Mahiaddin menyebut “tidak membiarkan kumpulan kleptokrat memerintah” yang dipercayai ditujukan kepada Datuk Seri Najib Razak, Presiden Umno Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi dan penyokong mereka yang kini berhadapan dengan dakwaan di mahkamah.

Sebelum ini, seorang lagi MP DAP, Tony Pua menyuarakan kebimbangan kalau-kalau kleptrokrat kembali berkuasa sebagaimana Perak dalam krisis yang berlaku sekarang.

“Sekiranya, mana-mana pemimpin Umno menjadi PM, tidakkah semua kleptokrat akan dibebaskan (atau mungkin juga memperoleh kembali kuasa)?

“Masa depan negara tergantung pada keseimbangan. Apa yang berlaku dalam beberapa minggu akan datang boleh membawa kesan yang besar untuk tahun-tahun yang akan datang.

“Masa untuk berfikir panjang dan berfikir betul-betul,” jelas Pua yang mempersoalkan antara dilema yang mungkin berlaku sekiranya kerajaan Perikatan Nasional tidak lagi mendapat sokongan majoriti.

Pengarah Komunikasi AMANAH, Khalid Abdul Samad pula sebelum ini mencadangkan agar Mahiaddin kembali menyokong Pakatan Harapan.

Khalid berkata, cadangan itu dikemukakan memandangkan Muhyiddin secara jelas sudah tidak lagi mempunyai sokongan majoriti ahli Parlimen susulan keputusan Umno menarik sokongan terhadap beliau.

“Seruan kepada Muhyiddin setelah beliau menyebabkan seluruh negara porak-peranda selepas ‘Langkah Sheraton’, beliau perlu meletakkan PH menjadi kerajaan semula dengan kembali menyokong kami.

“Muhyiddin kena meletakkan jawatan sebagaimana dilakukan (bekas Perdana Menteri dua kali) Tun Dr Mahathir Mohamad tahun lalu, serah kembali kepada Yang di-Pertuan Agong bagi menentukan siapa yang mempunyai sokongan majoriti untuk menjadi Perdana Menteri.

“Dengan Muhyiddin kembali ke pangkal jalan, PH sudah cukup majoriti untuk bentuk kerajaan dan kami akan usahakan pula pembentukan kerajaan perpaduan dengan memujuk Umno menyertainya,” katanya kepada Sinar Premium hari ini.

(IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails