Sunday, August 08, 2021

Esok Muharrram Kalender Hijriah, Kebakaran AS&Turki.

 

1. Esok, Muharram bulan pertama kalendar Hijriah..
Tahun 1443 Hijriah akan dimulai hari ini dengan waktu salat Magrib.

Penghijrahan Nabi Muhammad dan para sahabat terakhir dari Mekah ke Madinah 1443 tahun yang lalu diterima sebagai permulaan kalendar Islam. 

Menurut perh Tahun 1443 Hijriah akan dimulai hari ini dengan waktu salat Magrib.

Penghi itungan waktu Presiden Urusan Agama, Majlis Tinggi Agama, hari pertama Muharram, yang dianggap sebagai bulan pertama kalendar Hijriah, akan bermula esok.

Mengumumkan permulaan Muharram, bulan sabit akan dilihat untuk pertama kalinya tahun ini dari tengah benua Amerika Utara. 

Ini adalah antara tradisi penting masyarakat Islam bahawa berpuasa di Muharram, memasak dan mengedarkan Ashura, dan memperingati cucu Nabi, Hussein, dan mereka yang mati syahid di Karbala.

Hari Ashura akan disambut pada hari Rabu, 18 Ogos, yang bertepatan dengan hari ke-10 Muharram, bulan pertama tahun Hijriah.


2. AS: ''Kebakaran Dixie Merubah California Jadi Abu''

Beribu-ribu orang dipindahkan kerana kebakaran yang semakin meningkat di negeri California di Amerika Syarikat (AS).

Kebakaran Dixie, yang telah berubah menjadi kebakaran terbesar di negara ini dan belum terkawal, merubah provinsi ini menjadi abu.
Kebakaran Dixie, yang meletus di negeri California kira-kira tiga minggu yang lalu dan belum dapat dikawal, merebak ke kawasan yang lebih luas akibat kesan angin.

Kebakaran Dixie juga menghancurkan bandar bersejarah Greenville di Plumas County, jalan utama kawasan itu berubah menjadi tumpukan runtuhan, sementara bahagian lain terbakar sepenuhnya.

Kebakaran, yang menghancurkan kawasan seluas 432 ribu 813 ekar, telah memusnahkan sekurang-kurangnya 91 struktur setakat ini. Hanya 35 peratus api dapat dikawal.

Para pakar menyatakan bahawa keadaan kemarau yang teruk mendorong membesarnya kebakaran Dixie secara dramatik.


3. Turki: '209 Kebakaran Hutan di 47 Provinsi telah Terkawal'

Di seluruh Turki, 209 kebakaran hutan di 47 provinsi telah terkawal.

Menteri Pertanian dan Perhutanan Tuki Bekir Pakdemirli, menerusi Twitter membuat kenyataan mengenai kebakaran yang berlaku dalam 10 hari terakhir di seluruh negara.

"Usaha para pahlawan hutan untuk mengawal 13 kebakaran hutan di 5 provinsi berlanjut dengan penuh semangat. Dalam 10 hari terakhir, 209 kebakaran hutan di 47 provinsi telah terkawal." Katanya.

Dalam infografik dikongsi oleh Menteri Pakdemirli, terdapat maklumat bahawa 13 kebakaran berlanjutan, 8 di Muğla, 2 di Aydın, dan masing-masing satu di Burdur, Isparta dan Karabük.

Sementara itu, Presiden Recep Tayyip Erdoğan membuat kenyataan menerusi akaun Twitternya,

"Kami terus berusaha untuk memadamkan kebakaran hutan secara intensif dengan terus meningkatkan jumlah kendaraan tanggapan darat dan udara kami. Kami tidak akan pernah menyerahkan negara kami menjadi padang pasir, kami tidak akan membiarkannya menjadi kering." Ujarnya.

Presiden Erdoğan menyatakan bahawa 18 pesawat amfibi, 850 penyiram dan tangki air, 57 helikopter, 150 mesin pembinaan, 9 kenderaan udara tanpa pemandu dan 5 ribu 250 anggota mengambil bahagian dalam usaha memadam kebakaran, dia berkata bahawa dengan sumbangan sektor swasta dan badan bukan kerajaan , 4 pesawat dan helikopter dibekalkan dari luar negara akan mengambil bahagian dalam usaha ini.

(IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails