Thursday, August 05, 2021

Elak PH kembali memerintah bertepatan dengan maqasid syarak -BERJASA

 


Parti Barisan Jemaah Islamiah Se-Malaysia (BERJASA) berpandangan bahawa mengekalkan kerajaan sedia ada yakni Perikatan Nasional (PN) sehingga Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) dan mengelakkan Pakatan Harapan (PH) daripada kembali memerintah adalah bertepatan dengan maqasid syarak.

Presiden BERJASA, Haji Zamani Ibrahim mendakwa, menyerahkan kembali negara kepada PH yang mana telah gagal memerintah selama 22 bulan akan menambahkan keparahan sedia ada.

Beliau menegaskan, negara mesti dibina semula melalui rentak politik yang segar yakni dengan barisan kepimpinan berwibawa, berprinsip dan berhikmah. 

“Pemimpin yang ada sekarang adalah pemain politik yang gagal membina negara, jika tidak masakan situasi menjadi sebegini.
“Sewaktu sidang berjalan juga sudah terbukti, masih wujud Ahli Parlimen yang boleh kita katakan tidaklah bersungguh mana ingin memperbaiki polisi malah diam seribu bahasa, tidak kurang juga yang penuh emosi lantas akhirnya tidak memberi apa-apa impak yang kita harapkan,” katanya dalam kenyataan, hari ini.

Beliau berkata, di saat genting sebegini, Ahli Parlimen sewajarnya menumpukan kepada usaha menangani isu yang dihadapi rakyat di kawasan masing-masing. 

“Semua perlu mengenepikan perbezaan sebaliknya bekerjasama menangani pengurusan COVID-19 ini. 
“Dengan masalah pengangguran yang semakin meningkat, ekonomi yang tidak stabil, perniagaan yang banyak terjejas dan masalah sosial yang semakin hari meresahkan kita. 
“Di manakah sebenarnya kualiti Ahli Parlimen di negara kita ini? Tidakkah mereka boleh berdiskusi secara tenang dan matang?,” katanya.

Sehubungan itu, beliau menegaskan, kerajaan PN mesti sentiasa mengutamakan agenda watan. 

“Pemimpin parti sedia ada dan masih ikhlas serta benar-benar bersih mesti mengambil peranan untuk membina negara ini bersama-sama. Asas utama kepada kerjasama tersebut mestilah atas agenda mendaulatkan watan berteraskan Islam dan Perlembagaan.
“Usaha untuk menyatukan semua parti Melayu dan Islam adalah langkah yang mesti dilaksanakan. 
“Keegoan parti tidak patut lagi menjadi resepi di dalam kerjasama antara parti. Kuasa muafakat yang jujur sahaja yang dapat menyumbang kepada keharmonian negara,” katanya. -BERJASA

1 comment:

Anonymous said...

Soalnya boleh kah ph mengurus negara lebih baik dari pn. Logiknya tentu tidak. Dlm pn, yg bermasalah dgn mahkamah tidak dilantik jadi menteri. Yg kluster mahkamah dah bersegera ke ph. Belum tentu stabil jika ph perintah. Keadaan mungkin lebih kalut memandangkan partisipan ph dlm parlimen asyik bincang politik dan undang undang jer. Tiada disiplin dlm parlimen, langgar speaker ikut suka. Bayangkan kekerapan mereka langgar Agong jika jadi kerajaan.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails