Saturday, August 07, 2021

Kerana Israel yang ganas.. &kemanusiaan Islam..

 

Penduduk Palestin mengusung jenazah Imad Ali Mohammad Dweikat, 38, yang mati ditembak tentera Israel di Beita, Tebing Barat. - Foto AFP

1. Serangan belon cetus kebakaran hutan di Israel

BAITULMAQDIS: Belon membawa bahan bakar yang dilancarkan dari Semenanjung Gaza semalam mengakibatkan kebakaran empat kebakaran di wilayah Eshkol, selatan Israel.

Menurut pasukan bomba, belon berkenaan diapungkan melepasi wilayah Palestin yang dikepung Israel dengan tujuan memulakan kebakaran di kawasan ladang di sekelilingnya.

Kali terakhir serangan seumpamanya dilancarkan ialah pada 25 Julai lalu di kawasan yang sama dan dibalas Israel dengan serangan udara terhadap lokasi pejuang Hamas yang menguasai wilayah Palestin itu.

Jabatan bomba Israel tidak memberi butiran lanjut mengenai kebakaran yang berlaku semalam selain kenyataan bahawa mereka sedang berusaha memadamkannya.

Media Israel melaporkan bahawa kebakaran berlaku di kawasan hutan di wilayah the Eshkol.

Pelepasan belon itu menyusuli serangan sekutu Hamas di Lubnan, Hezbollah, melancarkan serangan roket terhadap Israel, yang menyerang balas.

Konflik antara Israel dan Lubnan juga memuncak selepas serangan itu, dengan regim Yahudi itu mengeluarkan kenyataan bahawa mereka tidak mahu meningkatkan ketegangan tetapi bersedia menghadapi apa saja.

Perkembangan terbaru itu terus menjejaskan perjanjian damai yang sememangnya rapuh antara Israel dan Hamas sejak pertempuran 11 hari pada Mei lalu.

Dalam perkembangan lain di Ramallah, seorang lelaki Palestin yang dilaporkan ditembak oleh tentera Israel di Tebing Barat, maut semalam akibat kecederaan yang dialaminya.

Kementerian Kesihatan Palestin berkata Imad Ali Mohammad Dweikat, 38, tiba di hospital di bandar of Nablus 'dalam keadaan kritikal' dengan kesan tembakan di dada di pekan Beita yang berhampiran.

Beita adalah antara tompok panas yang kerap menyaksikan protes menentang pencerobohan Israel untuk memperluaskan wilayah mereka, sekali gus mencetuskan beberapa pertembungan ganas. - AFP


2. Lubnan, 'Israel yang Melakukan Serangan Udara Meningkatkan Ketegangan'

Presiden Lubnan Michel Aoun menyatakan bahawa serangan udara Israel, yang pertama sejak 2006, di selatan negaranya, bertujuan meningkatkan ketegangan di wilayah itu.

Menurut pernyataan tertulis dari Presiden Lubnan, Aoun menyatakan bahawa "Israel telah mensasarkan kampung-kampung di selatan Lubnan untuk pertama kalinya sejak 2006 dengan serangan udara."

Menyatakan bahawa ini "menandakan niat bermusuhan untuk meningkatkan ketegangan" sejalan dengan ancaman terus berlanjutan terhadap Lubnan dan kedaulatannya, Aoun menekankan bahawa langkah mengajukan aduan kepada PBB tidak dapat dihindari untuk mencegah Israel dan menghentikan serangannya ke atas Lubnan.

Dengan menunjukkan bahawa serangan tersebut secara langsung mengancam kepercayaan dan kestabilan di selatan Lubnan, Presiden Aoun menyatakan bahawa peristiwa tersebut juga merupakan pelanggaran jelas terhadap Resolusi 1701 Majlis Keselamatan PBB.

Tentera Israel mengumumkan pada 4 Ogos bahawa 3 roket ditembakkan dari Lubnan ke utara negara itu, dua di antaranya jatuh di kawasan terbuka di Israel dan yang lain di wilayah Lubnan.

Sebagai tindak balas, tentera Israel, yang menembak artileri di sisi Lubnan, melakukan serangan udara di kawasan luar bandar di selatan Lubnan pada waktu malam.

Setelah roket ditembakkan dari utara negara itu, tentera Lubnan mengumumkan bahawa Israel telah mensasarkan 6 wilayah di selatan Lubnan dengan 92 tembakan artileri, dan melancarkan penyelidikan terhadap sumber roket tersebut.

Perdana Menteri Lubnan Hassan Diab memerintahkan untuk segera mengadukan Israel kepada Majlis Keselamatan PBB atas serangannya di selatan negaranya.


3. Sifat kemanusiaan dituntut Islam.

(i) Rama-rama Terselamat dari Api Kebakaran Minum Air dari Tangan Pekerja Bantuan

Rama-rama yang terjejas kebakaran minum air dari tangan pekerja bantuan: Semasa kebakaran di bandar Antalya di Turki, seekor rama-rama yang terselamat dari api kebakaran minum air dari tangan pekerja bantuan.


(ii) Anggota Bomba Turki Menyelamatkan Kura-kura dari Api

Loaded: 0%
Progress: 0%
Remaining Time -0:00

Anggota Bomba Turki Menyelamatkan Kura-kura dari Api

(IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails